Corona-kuller kan holdes nede med motion - for eksempel gymnastik hjemme i stuen.

11 gode råd der booster dig gennem de næste måneder

Er du også ved at få corona-kuller af at sidde derhjemme? Her er 11 gode råd, der giver din mentale sundhed et boost.

Senest opdateret: tirsdag 19. januar 2021

Corona tærer på kræfterne. Det er surt at holde sig hjemme, være isoleret og måske kun se de nærmeste. Det går ud over humøret og tærer på den mentale sundhed.

Her kan du få inspiration til, hvordan du får en god hverdag og kommer godt igennem de forhåbentlig sidste måneder med corona-epidemien.

Husk: 27. juni kan alle danskere være vaccineret,

11 gode råd om mental sundhed

1. Prøv at få sovet og hold en normal døgnrytme

Jo mindre søvn du får, jo mere tilbøjelig er du til at bekymre dig og være ængstelig.

2. Spis sundt og varieret

Så får du bedre energi og overskud til hverdagens udfordringer.

3. Hold dig fysisk aktiv

Fysisk aktivitet kan være mange ting fx havearbejde eller gymnastik på stuegulvet. Prioriter at komme ud og røre dig og få frisk luft dagligt, dagslys løfter humøret.

4. Hold dig mentalt aktiv

Hold din hjerne i gang ved at lave forskellige slags aktiviteter. Læs, spil et spil, skriv dagbog, hør musik eller lav noget kreativt.

5. Skab struktur i hverdagen

Lav en plan eller et skema over aktiviteter for dagen eller ugen og indfør rutiner. Hvis du
arbejder hjemme, så forsøg at arbejde i samme tidsrum som du normalt gør.

6. Husk på, at du gør en forskel

Hold fast i, at du bidrager aktivt til at passe på udsatte borgere og sørger for at Danmark hurtigere kan få epidemien på retur, ved af holde afstand og blive hjemme. Vær opmærksom på, hvor du kan støtte og hjælpe andre i din hverdag.

7. Hold kontakt med omverden – gør noget sammen på afstand

Ring til familie og venner, tal sammen over video og brug sociale medier.

8. Accepter at krisen kan være en belastning for dine nære relationer

Den uvante situation kan lægge pres på forholdet til dem, du nu er ekstra meget sammen med. Bær over med dig selv og andre, hvis I nogle gange taber tålmodigheden.

9. Slap af og tag en pause fra bekymringerne indimellem

Begræns det tidsrum du ser eller læser nyheder i. Udvælg få pålidelige kilder til at få nyheder fra.

10. Bebrejd ikke dig selv eller andre for at blive smittet med COVID-19

Husk at sygdom skyldes virus, ikke personer. Coronavirus er meget smitsomt.

11. Pas på dig selv

Prøv at undgå dårlige vaner som uregelmæssig søvn, for meget alkohol eller rygning. Prioriter at gøre gode ting for dig selv. Når du passer på dig selv, kan du bedre passe på andre.

Snart kan du blive vaccineret

Sundhedsstyrelsen forventer, at alle over 65 år inden april får tilbud om at blive vaccineret mod corona. Og at selve vaccinationerne af de personer, der er i aldersgruppen 65 – 74 år, forventes gennemført i løbet af april og begyndelsen af maj.

Alle borgere i Danmark – der ønsker det – kan være vaccineret med andet stik senest 27. juni.

Hvad gør du?

Er du også ved at være corona-træt?

Fortæl om det – og hvad du gør for at holde humøret oppe – på Faglige Seniorers Facebook-side – KLIK HER

Først publiceret: torsdag 14. januar 2021
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 19. januar 2021 kl. 21:35

Emner: