Får du denne mail og betaler 20 kroner i den tro, at du får din pakke - så bliver du i stedet tilmeldt et abonnement, der koster dig 450 kroner om måneden.

Pas på ny pakkefup: Så meget kan det koste dig

Din konto bliver langsomt lænset for kontanter, hvis du hopper på ny lumsk svindel med pakke-mail. Se her hvad der sker - og hvad du IKKE skal gøre. Brian fra Faglige Seniorer var lige ved at falde for fupnummeret.

Senest opdateret: tirsdag 6. juli 2021

Venter du på en pakke?

Det er vi rigtig mange, der gør.

Modtager du en mail fra Postnord om, at din pakke er modtaget – men at der mangler porto, og hvis der ikke indbetales 20 kroner, bliver pakken returneret. Så pas på.

Selv om det er et lille beløb, du bliver bedt om at betale, så kan det koste dig dyrt.

Det var det lige ved at ske for mig, da jeg ventede en pakke med en ny lækker læderpung fra Rhanders Handsker. Og pakken endnu ikke var dukket op.

Du tegner et dyrt abonnement – uden at vide det

For det første er mailen fra Postnord fup.

Kvik test: Er det en fupmail?

Når du modtager en mail du er usikker på, skal du tjekke afsenderens e-mailadresse.

Hvis den ikke stemmer overens med afsenderes navn, eller hvis den er meget lang og kompliceret, så er det sandsynligvis fra en utroværdig kilde, og henvendelsen kan meget vel være fup.

Kilde: Sikkerdigital.dk

Men fordi sikkerheden omkring betaling på nettet efterhånden er så stor, at det er svært for svindlerne at få direkte adgang til din konto, har de kriminelle fundet på et nyt trick.

Du bliver tilmeldt et dyrt abonnement.

Det sker, hvis du ikke er særlig opmærksom ved betaling på de 20 kroner: For betaler du, tilmelder du dig et abonnement, som koster 59,99 Euro om måneden.

Svarende til 450 kroner.

Prøvetid på 5 dage

”Dette er en gratis tilmelding”, står det med lille skrift i en blå boks, når man betaler de 20 kroner på en side, der i ser troværdig og rigtig ud.

”Hvis du ikke annullerer din konto indenfor prøvetiden på fem dage, vil din konto automatisk blive forlænget til en premium-konto til en pris på EUR 59,99 om måneden,” fremgår det af teksten.

Masser af sager viser, at det er svært – og nærmest umulig – at annullere en betalingsaftale, man har indgået på nettet.

Og måske opdager du ikke engang, at der hver måned trækkes 450 kroner fra din konto.

Det fremgår ikke af fup-hjemmesiden, hvad det egentlig er for et produkt, man får for sin ”premium-konto”.

Heldigvis opdagede jeg i allersidste øjeblik, at det var fup. Og undgik at betale de 20 kroner – og dermed det dyre abonnement.

Opfordring: Betal ikke

Advarslen er derfor: Undlad helt at klikke på links i mails, du ikke har tillid til – og allervigtigst: Brug aldrig dit kreditkort på hjemmesider, du finder mystiske eller utroværdige.

Ring eller skriv i stedet til det pakkepost-firma, du venter pakken fra – hvis du er i tvivl. Eller afvent om din pakke ikke er på vej og dukker op. Det gør langt de fleste.

Del advarsel på Facebook

Del gerne advarslen om den nye form for svindel på Faglige Seniorers Facebook-side

Se flere fupmail på Postnords hjemmeside 

Sådan fupper svindlere dig

1. Du modtager en mail om, at din pakke er modtaget

2. Det koster 20 kroner

Mailen indeholder besked om, at pakken er på Postnords distributionscenter – men at den er tilbageholdt, fordi den mangler porto på 20 kroner. Du skal betale beløbet for at modtage pakken.

3. Du skal afgive oplysninger

Du bliver bedt om at indtaste dit pakkenummer og dine oplysninger.

4. Du tegner abonnement – og får hævet 450 kroner hver måned

Til sidst havner du på denne side, hvor du skal betale med dit kreditkort – hvor du samtidig tilmelder dig et abonnement på 59,99 Euro om måneden – 450 kroner.

 

Først publiceret: tirsdag 6. juli 2021
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 6. juli 2021 kl. 12:49