Flere ældre handler på nettet

Mange flere seniorer er, tvunget af corona-restriktioner, begyndt at handle på nettet.

Corona har fået seniorer til at storhandle på nettet

75.000 flere seniorer er begyndt at handle på internettet de seneste to år, fortæller Danmarks Statistik. Nu køber 65% af danskerne over 65 år på nettet.

Senest opdateret: lørdag 31. juli 2021

Andelen af danskere mellem 65 og 74 år, som har handlet på nettet de sidste tre måneder, er steget meget i forhold til 2019. Fra 52% til 65%, hvilket svarer til cirka 75.000 nye e-handlende på to år, fortæller Danmarks Statistik.

I det hele taget er hovedparten i befolkningen i alderen 16-74 år, som handler online inden for en tremånedersperiode, steget.

I 2019 var andelen 74 pct., hvilket i 2021 var steget til 82 pct., en stigning på 8 procentpoint på to år.

Det er den største stigning siden 2013 og skal selvfølgelig ses i lyset af COVID-19 restriktionerne, hvor adgangen til de fysiske butikker i perioder har været stærkt begrænset.

Tøj, færdiglavet mad og ting til hjemmet

Der var flest onlinekøbere, som bestilte tøj, sko og accessoires, færdiglavet mad og ting til hjemmet, fx møbler, lamper eller haveredskaber.

Det var også de tre mest udbredte varegrupper i 2020, men andelene var højere i 2021. Størst fremgang var der for varegruppen færdiglavet mad fra spisesteder med 9 procentpoint.

I varekategorierne ting til hjemmet og tøj, sko og accessoires var der også en stigning, men på hhv. 7 og 4 procentpoint i 2021 sammenlignet med sidste år.

Hvem handler ikke på nettet

Der var dog fortsat næsten 20 pct. af befolkningen, der brugte internettet, men ikke handlede online inden for en tremånedersperiode. Denne gruppe indeholdt ca. 700.000 personer. Det var der flere årsager til, siger Danmarks Statistik.

Den mest udbredte årsag, som 68 pct. af de adspurgte angav, var, at de foretrak at handle personligt, f.eks. se varen eller være loyal over for butikken.

Det var især i den ældste aldersgruppe, hvor personlig handel var årsagen til fravalg af det online alternativ, idet fire ud af fem af de 55-74 år svarede dette, mens det samme gjaldt 62 pct. af de 35-54-årige og halvdelen af de 16-34-årige.

Bekymret for sikkerhed

Den næstmest udbredte årsag, som halvdelen af de adspurgte angav, var, at de ikke havde et behov for at handle online. Det var over halvdelen i den yngste aldersgruppe, der angav et manglende behov som årsag.

Tekniske forhold og bekymringer om sikkerhed afholdt næsten dobbelt så mange fra at handle online i den ældste aldersgruppe (55-74 år) sammenlignet med den yngste. Sikkerhedsforhold er f.eks. beskyttelse af personlig data og kortoplysninger samt returret i forhold til tilbagebetaling og klagemuligheder.

De yngste aldersgrupper var i højere grad end de 55-74-årige bekymrede for leveringsomkostningerne.

Manglende viden om, hvordan man handler online, svarede 15 pct. af de adspurgte på 35 år og opefter, mens det kun var 4 pct. i den yngste aldersgruppe, der svarede, at manglende viden var årsag til ikke at handle online.

Kilde: Danmarks Statistik

Først publiceret: onsdag 28. juli 2021
Artiklen er sidst opdateret lørdag 31. juli 2021 kl. 12:06