En undersøgelse fra Passagerpulsen viser, at henholdsvis 48 procent og 66 procent af passagererne over 60 år mener, at toiletter er vigtige på små og mellemstore stationer.

Tog- og buspassagerer må holde sig: Kun DSB-toilet på hver 6. station

Det er et problem for især ældre, at DSB har lukket toiletterne på de fleste stationer, mener Faglige Seniorer, der nu rejser sagen politisk. Toiletterne er dyre i drift, siger DSB.

Senest opdateret: mandag 9. september 2019

(Artiklen er opdateret 31. januar 2019)

Det er blevet sværere for DSB’s passager at sætte sig ned.

I hvert fald hvis de skal på WC på stationen, mens de venter på toget eller bussen. Der er nemlig kun DSB-toiletter på hver 6. station.

Det afslører en undersøgelse, som Faglige Seniorers nyhedsbrev har lavet.

Nyhedsbrevets gennemgang viser, at der på landets i alt 316 stationer kun er toiletter på 46 stationer. 11 af disse drives ovenikøbet af andre end DSB, for eksempel kommuner, viser Faglige Seniorers gennemgang.

Alene i 2018 lukkede DSB toiletterne på 15 stationer.

På mange stationer er der en stank af urin, fordi det offentlige toilet er blevet lukket. Jeg synes, det er uværdigt og et udtryk for dårlig service.

Palle Smed, direktør i Faglige Seniorer

Sidste år lukkede DSB toiletter på stationerne i Snekkersten, Espergærde, Nivå, Kokkedal, Humlebæk, Rungsted, Tårnby, Brønderslev, Skørping, Hobro, Rødekro, Tinglev, Langå, Tølløse og Kalundborg.

I skyndingen forsvandt toilettet også i Korsør, men her kom DSB dog på bedre tanker og har siden åbnet det igen.

DSB er dog ikke færdig. Ifølge planen vil DSB i år også sætte permanent lås på toiletdørene i Glumsø og Vordingborg.

I dag sørger DSB altså kun for toilet på hver sjette af hjemmesidens 316 stationer.

“Vi har velfungerende toiletter i toget”

Vi har spurgt underdirektør i DSB Aske Wieth-Knudsen om, hvorfor DSB har haft så travlt med at lukke toiletter.

Her kan du komme på WC

Her er der i dag ombyggede og renoverede DSB-toiletter med kortbetaling

Frederikshavn, Hjørring, Aalborg, Randers, Skanderborg, Horsens, Vejle, Fredericia, Kolding, Esbjerg, Holstebro, Middelfart, Nyborg, Slagelse, Ringsted, Næstved, Nykøbing F., Holbæk, Roskilde, Høje Taastrup, Hillerød, Køge, Helsingør, Klampenborg, Østerport, Valby, Lyngby, Farum, Flintholm

Her finder du DSB-toiletter med anden betalingsform – for eksempel møntbetaling

København H, Aarhus H, Struer, Korsør, Vordingborg (lukkes 2019), Glumsø (lukkes 2019)

Følgende toiletter ligger ved stationer, men drives af andre - typisk kommuner

Aulum, Ballerup, Brørup, Eskilstrup, Herning, Odense, Skovlunde, Svendborg, Sorø, Vrå, Aarup

“Lukningen af toiletter er sket løbende gennem de sidste mange år i takt med, at stationernes status har ændret sig. Tidligere havde vi jo stationer med stationsforstander, billetsalg, restaurant eller cafe, men i dag har vi 250 stationer, der grundlæggende fungerer som et trinbræt. Mange stationer har i dag fået en anden funktion. Til gengæld har vi velfungerende toiletter i alle vores togsæt i fjern- og regionaltrafikken. Det har vi valgt at opprioritere,” siger Aske Wieth-Knudsen, der oplyser, at det er dyrt at have toiletter på stationerne:

“Offentlige toiletter skal i hvert fald gøres rene to gange om dagen, og der er almindeligt slid samt hærværk og graffiti. Mange behandler ikke offentlige toiletter så pænt, som de behandler deres eget toilet. Det koster meget at holde dem åbne og ved lige, og i stedet for at bruge en masse penge på det, vil vi hellere sænke omkostningerne og sælge flere billigere billetter.”

Koster 250.000 kroner om året

Både lands- og lokalpolitikere har i diverse debatindlæg talt for, at toiletterne burde genåbnes. Men ifølge DSB er der ikke penge til det formål:

“De lukkede toiletter er typisk er i dårlig stand og lever for eksempel ikke op til handicapkrav og ønske om pusleplads. Oven i kommer en udgift til istandsættelse samt de driftsomkostninger, der er til hærværk, rengøring, slitage og løbende vedligehold.  Jeg vil skønne, at udgiften samlet set ligger på 200.000 til 250.000 kroner pr toilet pr år,” siger Aske Wieth-Knudsen.

Toiletterne i Glumsø og Vordingborg forsvinder også i år, men ellers vil DSB ifølge Aske Wieth-Knudsen ikke lukke flere toiletter nu:

“Vi har valgt at have toiletter på de store skiftestationer, og det har vi ikke planer om at ændre på. De steder, hvor der fortsat skal være toiletter, har vi til gengæld opgraderet med handicap- og puslefaciliteter samt nyt design. Der har vi valgt at investere i en bedre oplevelse.”

Træk og slip: Kommunen betaler

I Allerød Kommune har lokalpolitikerne taget sagen i egen hånd. På Allerød Station er det længe siden, stationstoiletterne sidst var i brug, men i løbet af foråret er der omsider godt nyt for rejsende og andre borgere, der færdes i bymidten.

På Allerød station genåbner kommunen nemlig i samarbejde med DSB et helt nyt toilet, der endda vil være ganske gratis. Og samarbejdet går altså på, at DSB huser toilettet, men at kommunen betaler.

Kommunens politikere blev enige, da det seneste budget blev aftalt, og der er foreløbig afsat 150.000 kroner årligt til at holde det nye toilet rent og pænt, fortæller borgmester i Allerød Kommune, Karsten Längerich (V).

“Principielt synes jeg, at DSB selv burde sørge for, at der var et toilet på stationen, men når DSB nu ikke vil, lader vi ikke bare stå til. Vi har mange – især ældre medborgere – der længe har savnet et offentligt toilet i bymidten, og vi er enige om, at DSB’s holdning ikke skal gå ud over dem,” siger Karsten Längerich.

Ekstrem dårlig kundeservice

Hos fagbevægelsens ældreorganisation Faglige Seniorer med 230.000 medlemmer over 60 år er direktør Palle Smed stærkt kritisk overfor, at DSB har lukket og fortsat lukker toiletter på stationerne.

”Det er ekstrem dårlig kundeservice overfor passagererne og især de mange ældre, der rejser med DSB og som på stationerne ikke kan komme på toilettet. Det kan undre, at der er adgang til toiletter i indkøbscentre, tankstationer og rastepladser. Men ikke på de fleste af DSB’s stationer. Det må DSB kunne gøre bedre,” mener Palle Smed.

“Om der er en stationsforstander, en kiosk eller ej, så bør der være et toilet, hvor de ældre og alle andre kan træde respektfuldt af på naturens vegne. Det bør være helt naturligt og et krav vi vil rejse både overfor DSB og politisk. Det nytter ikke noget, at de offentlige toiletter på den måde forsvinder med et pennestrøg, og på mange stationer er der en stank af urin, fordi det offentlige toilet er blevet lukket. Jeg synes, det er uværdigt og et udtryk for dårlig service.”

Med alderen er der større behov for at komme på toilettet.

Hver fjerde dansker over 65 år lider af urinkontinens, hvor der pludselig opstår tissetrang, fremgår det af sundhed.dk

 

Først publiceret: lørdag 19. januar 2019
Artiklen er sidst opdateret mandag 9. september 2019 kl. 16:43

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.