Seniorer om prisstigning på offentlig transport: “Det er en ommer”
Trafikselskab afskaffer det såkaldte mimrekort. 60.000 pensionister i hovedstadsområdet kan se frem til voldsom i stigning i udgiften til rejse med bus, tog og metro. Minister: Det skal være rimeligt.
Senest opdateret: tirsdag 2. juni 2020
Det bliver de mest trofaste brugere af offentlig transport, der må gribe dybest i lommerne, når det såkaldte mimrekort for pensionister på Sjælland bliver afskaffet.
Fra juni er det populære tre-måneders pensionistkort en saga blot, når der indføres helt nye takster for pensionisters rejse med bus, S-tog og Metro.
Men ændringerne møder kraftig kritik fra fagbevægelsens ældreorganisation Faglige Seniorer, der har 230.000 medlemmer fra FH-forbund.
Vi opfordrer DOT og kommunerne bag til at kigge rabatstrukturen igennem endnu engang
Palle Smed, direktør i Faglige Seniorer
“Det er en ommer,” lyder det fra direktør Palle Smed.
”Faglige Seniorer er stor tilhænger af en forenkling af pensionisternes priser og rabatter i busser, tog og metro. Men den stigning, DSB, Metroselskabet og Movia har lagt op til overfor deres mest loyale kunder; de der rejser mest, er ganske voldsom. I dag betaler 60.000 trofaste kunder knap 200 kroner om måneden for rejser udenfor myldretiden, men kan se frem til en 3 eller 4-dobling af den månedlige udgift. Derfor vil vi opfordre DOT og kommunerne bag til at kigge rabatstrukturen igennem endnu engang,” siger Palle Smed.
I stedet for mimrekortet bliver pensionisterne på Sjælland, Lolland Falster og Møn fremover tilbudt en pensionistrabat på 40 procent på den enkelte rejse, når de bruger rejsekortet eller 25 procent ved køb af et pendlerkort.
Minister går ind i sagen.
Også transportminister Benny Engelbrecht er gået ind i sagen.
“Det skal gøres rimeligt, når der sker takstændringer. I de seneste dage har jeg hørt eksempler på pensionister i hovedstadsområdet, der vil opleve nogle meget store prisstigninger, når de skal med den offentlige transport. Det kan jeg godt forstå, at de bliver utrygge over,” skriver ministeren på Facebook,
“Jeg har derfor bedt DOT, der har ansvaret for de rabatter, der bliver givet i den kollektive trafik, redegøre nærmere for deres beslutning. Jeg vil blandt andet bede dem uddybe, om de har overvejet alternative løsninger. Det er også aftalt, at selskabet møder op i Folketingets transportudvalg og der redegør for deres dispositioner,” lyder det fra transportministeren.
Krav fra Statsrevisorerne
Det er DOT (Din Offentlige Transport) – der består af DSB, Metroselskaber og Movia – der harmoniserer priserne og rabatter for pensionister efter samme model, der blev indført vest for Storebælt i 2018.
Det sker efter ar Statsrevisorerne tilbage i 2015 kritiserede, at der ikke var en sammenhængende og ensartet pris- og takststruktur i den kollektive trafik i hele landet.
”Det er ganske vist Statsrevisorerne og politikerne på Christiansborg, der har krævet en ensartet rabat for pensionisterne, men der er flere eksempler på kommuner og regioner rundt om i landet, hvor pensionisterne for en fast lav månedlig betaling, frit kan benytte den kollektive trafik uden for myldretiden. Så det må hovedstadskommunerne også kunne finde ud af,” lyder det fra Palle Smed.
Slut med frivilligt arbejde
Ifølge DOT har 17 procent af pensionisterne i hovedstadsområdet et pensionistkort, der typisk koster fra 420 kroner for tre måneder for rejser i tre zoner og 840 kroner for et helt takstområde i Hovedstaden.
En af dem er 79-årige Dan Sterup, der er aktiv i Faglige Seniorer i Nordsjælland. I en mail til Faglige Seniorer skriver han:
”Gennem mere end 10 år har jeg pendlet mellem Hillerød og Emdrup for at være frivillig vejleder for seniorer i brugen af computere, tablets, mobiltelefoner, NemID, rejsekort, netbank osv. Det har kunnet lade sig gøre, fordi brugen af “mimrekortet” ikke medførte ekstra omkostninger. Det er slut nu, når ordningen til sommer ophører, for så koster det “cash” hver gang. Det betyder reelt, at man skal betale for at udføre frivilligt arbejde”.
Spærretid ophæves
De varslede ændringer i priser og rabatter for pensionister og førtidspensionister betyder samtidig, at spærretiden ophæves, så pensionister kan rejse med rabat hele døgnet.
Pensionister får endvidere som alle andre rabat på yderligere 20 procent, hvis rejsen foretages uden for ”myldretiden”. Der er rabat på hverdage mellem klokken 11-13 og klokken 18-07 samt på lørdage, søndage og helligdage.
”Det er utilfredsstillende, at “myldretiden” i den nye rabatstruktur er stort set alle dagens lyse timer bortset fra et par timer ved middagstid. Det er der også brug for at få kigget på en ekstra gang,” siger Palle smed.
Ikke tilfreds med service
Pensionister, der fra juni vil opnå rabatterne, skal bruge rejsekortet.
Ifølge DOT har halvdelen af pensionisterne på Sjælland og Lolland-Falster allerede et rejsekort.
De pensionister, der i dag ikke har et rejsekort, skal anskaffe sig et – og det kan være et problem i blandt andet yderområder med få salgssteder.
”Vi ikke tilfredse med den service, der leveres fra rejsekortets side. Der er alt for få salgssteder, og da det er kommunerne, der står bag Movia, bør vi naturligvis også kunne købe et rejsekort på Borgerservice. Det vil samtidig imødekomme de mange ældre, der ikke er digitale,” siger Palle Smed.
DOT: Tryg og god information
Hos DOT siget talsmand Eskil Thuesen, at man er fuldt opmærksom på, at det for nogle kan virke utrygt at skifte det kendte mimrekort ud med rejsekort.
”I DOT er vi derfor optaget af, at overgangen til rejsekortet bliver enkel og tryg og med god information i ordentlig tid og personlig bistand til dem, der er usikre eller ikke har et familiemedlem, der kan hjælpe dem, siger talsmanden.
Harmoniseringen af takst- og prisstrukturen vil ifølge DOT ikke give trafikselskaberne større indtægter.
Er det OK at afskaffe mimrekortet?
Hvad mener du?
Hvad synes du om, at DOT harmoniserer taksterne for pensionister med resten af landet og afskaffer mimrekortet? Din mening er velkommen. Deltag i debatten på Faglige Seniorers Facebook-side – KLIK HER
Først publiceret: tirsdag 14. januar 2020
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 2. juni 2020 kl. 15:31