Skift til nyt IT-system påvirker ikke de månedlige pensionsudbetalinger, men i en kort periode bliver der lukket for selvbetjening og sagsbehandling på borger.dk

Udbetaling Danmark: Selvbetjening for pensionister lukker i 3 uger

Udbetaling Danmark skifter til nyt IT-system. I tre uger kan folkepensionister ikke benytte selvbetjening eller få behandlet sager.

Der bliver lukket for pensionisters mulighed for selvbetjening og sagsbehandling i tre uger på borger.dk

Det sker, når Udbetaling Danmark fra 12. februar til starten af marts skifter til et nyt IT-system. I forbindelse med skiftet skal alle folke- og førtidspensionisternes data flyttes fra det gamle til det nye system.

”Skiftet påvirker ikke de månedlige pensionsudbetalinger, men i en kort periode lukker vi for selvbetjening og sagsbehandling,” oplyser Udbetaling Danmark i en pressemeddelelse.

Telefonerne hos Udbetaling Danmark er åbne, så der kan stilles spørgsmål.

Læs også om folkepension i Seniorhåndbogen.

Bedre selvbetjening – færre breve

Fra 2. marts kommer der en ny selvbetjeningsløsning, der ifølge Udbetaling Danmark er mere brugervenlig og som passer til mobil, tablet og pc.

Samtidig ændres der i breve til folke- og førtidspensionister.

For eksempel vil der ikke længere blive udsendt en månedlig pensionsmeddelelse. I stedet vil der blive sendt brev, når der er nyt i sager i forhold til pensionen.

”For de fleste pensionister vil ændringen betyde færre eller det samme antal breve som i dag. Men hvis der sker større ændringer i din situation, vil du få flere breve – for eksempel ved ændret samliv, ændring i indkomster eller tilkendelse af tillæg. Det skyldes, at hvert brev kun handler om én ting ad gange,” oplyser Udbetaling Danmark.

Man kan tilmelde sig en sms-service og få besked, når den nye selvbetjening er klar på www.borger.dk/pension

Spørgsmål om folkepension kan i perioden stilles på telefon  70 12 80 61.

Artiklen er sidst opdateret fredag 7. februar 2020 kl. 10:25