Svindlerne udgivet sig for at være fra for eksempel Udbetaling Danmark. Oplys aldrig NemID, bankkonto og andre personlige oplysninger til andre over telefonen.

Svigermor ringet op og stresset: Svindlere går efter feriepenge og corona-tusse

Banker og ATP advarer: Svindlere vil udnytte udbetaling af feriepenge til at franarre dig personlige oplysninger. For eksempel ringer en falsk Mette Andersen og udgiver sig for at være fra Nets.

Senest opdateret: tirsdag 10. november 2020

Telefonen ringer.

”Goddag. Det er fra Nets. Jeg kan se, at der er problemer med din konto og udbetalingen af penge fra Udbetaling Danmark. Det skal vi have ordnet, og jeg skal derfor bede om at få oplyst konto og NemID.”

Sådan og i mange andre varianter lyder henvendelserne på telefonen hos rigtig mange lige nu.

I går blev min svigermor forsøgt stresset og narret til at udlevere sine kortoplysninger til falske Mette Andersen fra Nets.

Marlene

Men pas på. Det er svindlere, der vil franarre dig dine personlige oplysninger.

Sådan lyder advarslen nu fra flere banker og ATP, der netop nu står for udbetalingen af indefrosne feriepenge for milliarder af kroner til danskerne.

Også udbetalingen af de 1.000 skattefrie kroner til folkepensionister bliver brugt af de kriminelle til at skaffe sig adgang til bankkontoen.

Svigermor ringet op og stresset

”I går blev min svigermor forsøgt stresset og narret til at udlevere sine kortoplysninger til falske Mette Andersen fra Nets, og for to uger siden var det min venindes svigermor der blev udsat for det samme,” skriver Marlene bekymret til Faglige Seniorers nyhedsbrev.

ATP er opmærksom på, at der er høj aktivitet blandt kriminelle, der henvender sig til danskerne med telefonopkald, mails og SMS.

”Vi ved, at nogle vil forsøge at franarre borgere deres NemID ved for eksempel ved at  ringe og udgive sig for at være ATP. Vi opfordrer til, at man aldrig oplyser sit kortnummer eller NemID i telefonen, på SMS eller i mails”.

“Man skal heller ikke svare på links, der kommer via på SMS eller i mails. ATP kommunikerer kun via borger.dk og e-Boks, som du selv skal logge ind på. Er du i tvivl, kan du altid henvende dig til vores kundeservice”, lyder det fra ATP.

Bank: Svindlere vil hjælpe med udbetalingen

Også bankerne oplever, at svindlere benytter aktuelle emner som for eksempel udbetaling af feriepenge som dække for deres svindelforsøg.

Svindel på telefonen

Telefonnumrene bag fupopkald kan være svære at genkende som svindelnumre. De kan nemlig både være hemmelige numre, have dansk område-kode og ligne de numre, som danske virksomheder har.

Tager du telefonen, kan du spotte en svindler på:

  • Opkaldet handler om at få personlige oplysninger ud af dig
  • Personen påstår, at han vil hjælpe dig med din computer eller at du har problemer for eksempel med dit betalingskort.
  • Svindleren vil ofte forsøge at skræmme dig til at udlevere dine oplysninger.

Udlever ALDRIG personlige oplysninger til personer, du ikke kender eller har en aftale med.

”Vi ser ofte, at svindlere er gode til at udnytte, hvad der er ”oppe i tiden” i forbindelse med at kontakte potentielle ofre. For eksempel har vi tidligere set det, når folk skal have penge tilbage i SKAT eller i forbindelse med corona-situationen, hvor svindlere i flere kommuner udgav sig for at være fra Jobcentret og franarrede borgerne deres NemID-oplysninger”, fortæller afdelingsdirektør og presseansvarlig i Spar Nord Leif Lind Simonsen.

Ifølge Leif Lind Simonsen viser al erfaring, at svindlerne eksempelvis vil påstå, at der er problemer med udbetalingen af de ansøgte feriepenge for på den måde at franarre ofrenes NemID-koder, som giver adgang til deres netbank.

”Vi ved af erfaring, at svindlerne højst sandsynligt vil udgive sig for at være fra for eksempel Udbetaling Danmark. Her vil de måske via sms og mail påstå, at der er problemer med udbetalingen af feriepengene og påstå, at de ved at få udleveret NemID-oplysningerne kan hjælpe med udbetalingen. Det kan også være med fupopkald, hvor de vil hjælpe med udbetalingsprocessen og derigennem franarre NemID-koder, forklarer Leif Lind Simonsen.

Er du i tvivl: Kontakt din bank

Nets fraråder, at man udleverer sine oplysninger til personer, der ringer uopfordret.

”Er man i tvivl om ægtheden af et opkald, bør man kontakte sin bank,” lyder rådet fra Nets.

  • Har du været udsat for svindelforsøg, skal du anmelde telefonnummeret til dit telefonselskab. Det kan forhindre at andre bliver snydt.
  • Hvis du er blevet lokket til at oplyse dit betalingskortnummer, så skal du spærre dit kort.
  • Kontakt din bank, hvis andre har hævet penge på din konto.

Har du oplevet svindel?

Har du selv – eller kender du nogen – der har været udsat for forsøg på svindel i forbindelse med udbetaling af indefrosne feriepenge eller corona-tussen? Og hvad mener du om, at telefonsvindel fortsat florerer? Fortæl om det på Faglige Seniorers Facebook-side – KLIK HER.

SVINDLERE GÅR EFTER DINE FERIEPENGE OG CORONA-TUSSE”I går blev min svigermor forsøgt stresset og narret til at udlevere…

Slået op af Faglige SeniorerTirsdag den 6. oktober 2020

 

 

Først publiceret: tirsdag 6. oktober 2020
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 10. november 2020 kl. 14:37

Se, hvad vi ellers skriver om:

og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.