Når du får det nye MitID, skal du ikke længere bruge nøglekort. Fremover skal du logge ind med en ny MitID-app eller en kodeviser.

Det sker til oktober: NemId bliver til MitID

Fra oktober 2021 og et halvt år frem kommer der en afløser for NemID, som bliver skiftet ud med MitID. Se hvad det betyder for dig.

Senest opdateret: mandag 30. august 2021

Sådan ser det nye MitID-logo ud

Det betyder, at du ikke længere skal bruge et nøglekort. Fremover skal du logge ind med en ny MitID-app eller en kodeviser.

Du vil kunne bruge MitID på samme måde og samme steder, som du bruger NemId i dag.

Du bliver kontaktet af din bank, når du skal skifte til MitID.

Med MitID bliver du bedre beskyttet mod identitetstyveri, fordi du vil få besked gennem MitID appen, på SMS eller e-mail, hvis nogen for eksempel forsøger at logge ind med dit personlige MitID fra en ny enhed eller med en forkert adgangskode.

Efter planen vil de første få MitID fra oktober 2021, og alle 5 millioner NemID-brugere vil overgå til MitID i andet halvår 2021 og ind i 2022.

Post fra det offentlige flytter fra e-Boks til ny Digital Post

Fra november 2021 får du en ny postkasse til digital post fra det offentlige. Egentligt var det planlagt, at det skulle ske til august, men lanceringen er flyttet til november. 

Postkassen kommer til at hedde Digital Post. Du finder den på Borger.dk, hvor du allerede kan læse digital post i dag.

Forskellen på e-Boks og Digital Post er, at e-Boks er et firma, som også leverer post fra private firmaer for eksempel din bank, el-selskab og fagforening.

Den nye Digital Post kommer kun til at indeholde din post fra det offentlige. For eksempel den post du får fra UdbetalingDanmark.

I november 2021 kommer der en ny app til Digital Post, så du både kan se din post på din computer, tablet og mobiltelefon.

Det er planen, at du i fremtiden skal kunne læse din digitale post flere steder end i dag. Digitaliseringsstyrelsen vil åbne op for, at private virksomheder kan lave løsninger, hvor du kan vælge af få din digitale post fra det offentlige. Du kan dog altid finde din digitale post på borger.dk, hvis du ikke ønsker at benytte en af de nye løsninger, som Digitaliseringsstyrelsen vil godkende i løbet af 2021.

Fuldmagt til Digital Post

Har du digital fuldmagt i dag, vil den også gælde til Digital Post.

En ny forbedret løsning vil gøre det nemmere for dig at give adgang, anmode om adgang og at skifte mellem egen postkasse og en postkasse, som du har adgang til.

Fritagelse fra Digital Post

Er du fritaget for digital post i dag, vil du også være det fremover. Du skal ikke gøre noget i forbindelse med overgangen til Digital Post.

Ønsker du at søge om fritagelse for digital post vil foregå på samme måde som i dag, når digital post fra det offentlige skifter fra e-Boks til den nye løsning: Digital Post.

Du søger om fritagelse hos borgerservice i din kommune.

Du kan blive fritaget, hvis du opfylder mindst én af følgende grunde:

  • Du har ikke adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller på dit opholdssted.
  • Du er fysisk eller mentalt svækket.
  • Du er registreret som udrejst af Danmark.
  • Du er hjemløs.
  • Du har sproglige vanskeligheder.
  • Du har praktiske vanskeligheder ved at skaffe NemID.

Hvor kan jeg få hjælp til MitID og Digital Post?

Du kan få hjælp til MitID og Digital Post flere steder:

  • I Seniorernes Datastuer som du finder på datastuen.dk.
  • Hos borgerservice i din kommune.
  • På biblioteket.
  • Hos din bank (Kun hjælp til MitID).
  • På en ny hotline for MitID og Digital Post fra juni 2021.

Få besked, når der er nyt om MitID og Digital Post

Inden MitID og Digital Post går i luften, vil Faglige Seniorer i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen informere grundigt om ændringerne i det gratis nyhedsbrev.

Du kan tilmelde dig på www.fagligsenior.dk/nyhedsbrev

Fakta om MitID

MitID kan bruges til alt det, vi tidligere har brugt NemID til, eksempelvis at tjekke årsopgørelsen, kommunikere med det offentlige eller gå på netbanken. Der tilbydes flere måder at bruge MitID på, som er gratis at få og anvende.

  • MitID app: MitID er først og fremmest en app til smartphone eller tablet. Med appen kan man med et swipe overføre penge eller logge ind på en digital selvbetjening.
  • MitID kodeviser: MitID kodeviser er et alternativ til dem, der ikke har mulighed for at bruge MitID app. MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, der viser en engangskode, som man indtaster, når man skal bruge MitID.
  • MitID kodeoplæser: MitID kodeoplæser er et alternativ til dem, der ser dårligt eller har et synshandicap. MitID kodeoplæser har en skærm, hvor koden vises - eller den kan læse koden højt. Der kan tilsluttes høretelefoner, så ingen andre kan høre med.

Det er herudover muligt at tilkøbe en MitID chip, som hovedsagelig er tiltænkt anvendelse i erhvervsøjemed.

MitID ejes af et partnerskab mellem Finans Danmark og Digitaliseringsstyrelsen, som repræsenterer de danske pengeinstitutter og det offentlige Danmark, dvs. staten, regionerne og kommunerne. Samarbejdet sikrer, at danskerne fortsat har ét digitalt ID, som kan bruges både til offentlige og private digitale selvbetjeningsløsninger.

 

Først publiceret: fredag 20. november 2020
Artiklen er sidst opdateret mandag 30. august 2021 kl. 11:57