3 eksempler på, hvordan svindlere bruger sms til at fuppe os.

Pas på svindel: Se 3 fup-SMS’er om MitID

Det vælter ind med falske sms'er om MitID. Se 3 eksempler på de fup-sms'er, som er i omløb for tiden.

Senest opdateret: mandag 12. august 2024

Svindlerne udnytter MitID til at forsøge at franarre dig personlige oplysninger og koder.

Mange får for tiden falske sms’er, som udgiver sig for at være fra MitID. I henvendelserne har svindlerne indsat link til falske login-sider for MitID, som skal franarre dine personlige oplysninger.

Den form for svindel kaldes phishing. (Det udtales fishing)

3 eksempler på svindel

Svindlerne prøver at gøre dig nervøs, når de skriver, at din adgang til MitID vil blive suspenderet. De prøver at lokke dig til at klikke på linket ved at skrive, at sms’en er fra MitID kundesupport. Men det er svindel.

Svindlerne skriver, at sms’en kommer fra WebMit. Det bør straks gøre en mistænksom. Også her prøver de at skræmme ved at skrive, at man skal klikke på linket, så man kan blive ved med at bruge sit kort online. Det er svindel.

Uha. 20. februar, så må jeg skynde mig. Svindlerne prøver igen at lokke en til at klikke på linket. De skriver, at de er fra MitID kundesupport for at gøre mig tryg. Men det er fup!

Klik IKKE på linket

Får du en sms om MitID, kan du være sikker på, at det er fup.

Du skal IKKE klikke på linket. I stedet skal du straks slette beskeden.

Sådan opdager du fup og svindel

Der er nogle ting, du kan være opmærksom på, når du får en sms eller mail fra en ukendt afsender:

  1. Hverken Digitaliseringsstyrelsen, politiet, banker eller andre myndigheder vil bede dig om at udlevere personlige loginoplysninger og koder via mail, sms eller telefon.
  2. Vær opmærksom på, om links eller afsenderadresse ser mistænkelig ud. De kan fx være meget lange eller indeholde stavefejl eller som i eksempler her se mærkelige ud.
  3. Hvis du er i tvivl om afsender, så kontakt afsenderen på deres hovednummer eller gå selv til afsenderens hovedside, det kan fx være MitID.dk eller borger.dk, så du undgår at klikke på links i sms’en eller mailen.

Hvis skaden er sket

Hvis du mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet misbrugt, eller er du i tvivl, om en mail eller et telefonopkald er svindel, kan du ringe til hotlinen ved identitetstyveri på 33 98 00 98.

Gå til hotline ved identitetstyveri

Først publiceret: tirsdag 21. februar 2023
Artiklen er sidst opdateret mandag 12. august 2024 kl. 16:47

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.