Når du køber varer fra virksomheder, der har hjemme uden for EU, mister du de forbrugerrettigheder, som du har, når du køber fra virksomheder, der har base her på kontinentet. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Vær på vagt: Netbutikker misbruger populær forretningsmodel

Virksomheder forsøger at lokke dig til at købe varer, der sendes fra steder i verden, hvor dine forbrugerrettigheder ikke gælder, advarer Forbruger Europa.

Senest opdateret: søndag 3. december 2023

Et stigende antal netbutikker forsøger at snyde dig til at købe varer, der ikke lever op til EU’s forbrugerrettigheder.

Sådan lyder advarslen fra den europæiske forbrugermyndighed Forbruger Europa.

Konkret advares der mod en udbredt metode, der kaldes dropshipping. Her sælger netbutikker varer, som de ikke selv har på lager. Det er ganske lovligt og fungerer i mange tilfælde uden problemer.

Men der findes også nogle, der udnytter metoden, hvor du som forbruger ikke bliver oplyst om, at varen sendes fra for eksempel Kina.

Uventede udgifter

“Useriøse virksomheder kan etablere sig med hjemmesider, der ser helt rigtige ud, men så får du noget af en overraskelse, når så varen dukker op tre uger senere med krav om told og moms, fordi den kommer fra et land uden for EU,” fortæller Lars Arent, der er direktør for Forbruger Europa.

Ud over uventede udgifter kan du også risikere, at den ting, du har bestilt, ikke lever op til kvaliteten, som blev lovet på hjemmesiden. Og du kan ikke være sikker på, at det er muligt at returnere den eller klage over den.

“Du kan risikere, at virksomheden, du har købt den fra, siger, at du skal sende varen til Hongkong, og det er dyrt,” lyder det fra Lars Arent.

Svært at stoppe

Han understreger, at dropshipping ikke er ulovligt, og derfor er det svært at gøre noget ved de virksomheder, der udnytter metoden.

“Det er svært at have med at gøre, fordi der er tale om en gråzone. Der er også hjemmesider, hvor nogle kunder har en okay oplevelse, mens andre bliver snydt, så vandet driver. Så det er svært både at gennemskue og afsløre svindlen,” siger Lars Arent.

Hans bedste råd er, at du er skeptisk, når du handler på en netbutik, du ikke har købt fra før.

Tjek op på, hvad andre mener om den pågældende hjemmeside. Det kan du gøre ved at lave en google-søgning og læse anmeldelser på Trustpilot, foreslår Lars Arent.

Tjek op på disse ting

“Zoom ind på hjemmesiden, og hvis der for eksempel står, at der er en leveringstid på tre til fire uger, kan det godt tyde på, at varen kommer langvejs fra og dermed muligvis fra et sted, hvor dine forbrugerrettigheder ikke gælder.”

Kig også efter, om virksomhedens adresse og CVR-nummer står på hjemmesiden. Er der et foto af hovedkontoret? De oplysninger kan hjælpe dig til at finde ud af, om firmaet er troværdigt.

Forekommer teksterne på hjemmesiden maskinoversatte fra et andet sprog til dansk, kan det også være en indikator på, at netbutikken ikke er helt, hvad den udgiver sig for at være, selv om den har en dansk hjemmesideadresse.

Rettigheder ved nethandel i EU

* Netbutikker skal tydeligt informere om den samlede pris, inden du klikker “køb”. Du bør ikke skulle betale ekstra gebyrer bagefter.

* Du har fortrydelsesret i 14 dage fra den dag, du modtager eller henter varen.

* Du har ret til at reklamere over en vare, hvis den er beskadiget, ikke fungerer eller ikke svarer til virksomhedens beskrivelse af den.

Kilde: Forbruger Europa.

Først publiceret: torsdag 23. november 2023
Artiklen er sidst opdateret søndag 3. december 2023 kl. 14:33

Se, hvad vi ellers skriver om:

  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.