Skabeloner til brug i foreningen eller sektionen
Vi har gjort det let at lave programmer og opslag om aktiviteter. Derfor har vi lavet en række standardskabeloner, som du kan bruge, når du skal kommunikere med medlemmerne, uanset om det er program med aktiviteter, en invitation til et arrangement eller, en miniplakat eller lignende.
Standardskabeloner er lavet i et program, som de fleste har adgang til, nemlig PowerPoint.
Du kan downloade skabelonerne her, men der er et par gode råd, som du med fordel kan følge.
1. Download den skabelon, du har brug for til den konkrete opgave, på din egen pc. Så har du den altid til rådighed.
2. Åbn skabelonen ved at klikke på dokumentet, og gem dernæst som det første dit dokument under sit eget navn i en mappe på din pc eller i “skyen”. De fleste programmer er indstillet til efterfølgende at gemme dokumenter automatisk, og derved sikrer du, at du ikke får slettet det hele ved en fejl.
3. Nu kan du gå i gang med selve opgaven. Her følger et par gode råd til din overskrift og din tekst.
4. Skriv altid en overskrift som giver mening og som vækker opmærksomhed. I stedet for “Foredrag” skriver du “Hør hvordan vi kan hjælpe ældre med demens”. Hvis du har et frokost arrangement kan du skrive: “Tarteletter i Seniorernes Frokostklub på Cafe Jens Otto”. Eller: “Nat i naturen: Oplev skoven efter mørkets frembrud”. Husk altid at dine læsere måske ikke kender jeres forening eller jeres arrangementer.
5. Skabelonerne er opbygget således, at praktiske oplysninger som tid, sted og pris altid står i sit eget felt. En fast struktur skaber er godt overblik.
6. Når du er færdig med dit dokument skal du gemme det som en pdf. Derved sikrer du, at dokumentet ikke ændrer dig, når du printer det ud eller sender det ud til medlemmerne.
7. Du gemmer dit dokument ved at gå i menupunktet “Filer” og her vælge “Gem som”. Herefter får du et skærmbillede med “PowerPoint Præsentation” øverst og lige nedenunder en linje som du kan klikke på og gemme dokumentet i alle mulige formater. Vælg pdf og klik på “Gem” ude til højre.
8. Hvis du skal bruge billeder til dit dokument, er det nemmest at gemme dem i samme mappe, før du går i gang med opgaven. Du kan også vælge at sætte billeder ind efterfølgende, og når dit dokument er gemt, kan du altid åbne og redigere det.