Får du denne besked i din mailboks, er det et forsøg på at frasvindle dig oplysninger. Beskeden er falsk - besvar den ikke, lyder rådet fra MobilePay

Pas på! Svindlere bruger MobilePay til at narre dig

Det ligner en uskyldig henvendelse fra MobilePay i din mailboks. Men pas på: Det er svindlere, der forsøger at narre dig, lyder advarsel.

Bruger du også din mobiltelefon til at betale med, så skal du være ekstra opmærksom, hvis du modtager en e-mail, der tilsyneladende er fra MobilePay. Henvendelsen ser “officiel” ud med det korrekte logo, adresse og farver, der passer til dem, MobilePay bruger.

Men det er en fupmail.

Du skal under ingen omstændigheder videregive dine oplysninger.

IT-Support, MobilePay

Besvarer du henvendelsen ved at klikke eller svare på e-mailen, risikerer du at blive franarret personlige oplysninger eller få din computer inficeret og få installeret et fjendtligt program.

Kriminelle med stavefejl

“Mailen er ikke fra os. Der er derimod tale om en såkaldt phishingmail, der bliver sendt ud af IT-kriminelle, der foregiver at komme fra MobilePay,” oplyser  IT-supporten hos MobilePay.

4 der sikrer dig mod svindel

  1. Du skal altid forholde dig kritisk til e-mails, sms’er og beskeder, som spørger efter personlige oplysninger.
  2. Giv aldrig følsomme oplysninger i en e-mail, sms eller på sociale medier.
  3. Undgå at klikke på links i e-mails eller sms’er, som du ikke har tillid til. Hvis du er i tvivl om ægtheden af en e-mail eller sms, så kontakt afsenderen.
  4. Brug ikke ”besvar”-funktionen eller telefonnummeret i den e-mail/sms du har modtaget, for så ryger du stadig til svindlernes hjemmeside. Find i stedet for selv e-mail-adressen eller telefonnummeret.

(Fra YouSee)

I henvendelsen i den falske mail lyder det blandt andet, at hvis man som bruger af MobilePay ønsker at fortryde sin aftale, skal man inden 14 dage henvende sig til en e-mail, der er oplyst i henvendelsen.

Man kan også klage – lyder det videre – ved at skrive til en anden mail, der også er oplyst i henvendelsen.

Det hele ser meget rigtig og professionelt ud.

Men en lille detalje i e-mailadressen, man kan skrive til, afslører, at det er svindel: ordet “mobilepay” bliver nemlig skrevet med to “ll”‘er: “mobillepay”.

Desuden er mange af sætningerne i henvendelsen fyldt med stavefejl.

Videregiv ikke oplysninger

“Indholdet kan være meget detaljeret og virke oprigtigt, men ingen virksomheder ville bede sine kunder om den slags følsomme oplysninger på den måde. Du skal under ingen omstændigheder videregive dine oplysninger. Ligeledes skal du ikke trykke på eventuelle vedhæftede filer, da de kan forårsage, at der bliver installeret vira, malware etc. på din computer, hvilket betyder, at den skal formateres/reinstalleres,” lyder det fra IT-supporten fra MobilePay.

Mange fupmails og opringninger fra udlandet

De falske mails kommer under forskellige overskrifter, men fælles for dem er, at de forsøger at lokke følsomme oplysninger ud af dig, såsom kreditkortoplysninger, adgangskoder til netbank, navn, adresse og lignende. Det kan være at du bliver bedt om at besvare mailen, det kan også være at du skal indtaste oplysningerne på en internetside, forklarer IT-supporten fra MobilePay.

Ud over mailen, hvor kriminelle misbruger MobilePay, florerer der for øjeblikket andre fuphenvendelser, hvor svindlere sender mails, der foregiver at være fra for eksempel YouSee og Udbetaling Danmark.

Desuden er der også mange fupopringninger fra udlandet, hvor det koster dyrt at svare på opkaldet.

 

 

Artiklen er sidst opdateret onsdag 6. juni 2018 kl. 11:07