Leif Nielsen sidder i hovedbestyrelsen i Faglige Seniorer. Han fylder 75 år onsdag 26. juni. Foto: Carsten Elert.

75 års fødselsdag: Uddannelse tæt på spritbådene satte kursen for Leif

Et svendebrev som snedker og uddannelse som bygningsinstruktør var kompasset til et spændende arbejdsliv og en post som tillidsmand. Nu fylder medlem af Faglige Seniorers hovedbestyrelse Leif Nielsen 75 år.

Leif Nielsen, fra Faglige Seniorers hovedbestyrelse, fylder 75 år, onsdag 26. juni 2019

“I dag er jeg formand i seniorklubben TL (teknisk Landsforbund) Nord Aalborg og næstformand i TL landsklub af seniorer. Og så sidder jeg i Hovedbestyrelsen i Faglige Seniorer, som er en nonprofit organisation. En organisation, som jeg synes har sin store berettigelse, og som gør det ganske godt. Jeg finder det vigtigt, at Faglige Seniorer beskæftiger sig med ældrepolitik, og vi skal hverken være røde eller blå. Der er en tendens til, at vi er lidt for politiske, synes jeg. Det skal vi passe på med,” siger Leif Nielsen.

Vi skal kæmpe for at seniorer har en værdig og indholdsrig alderdom.

“Vi skal kæmpe for at seniorer har en værdig og indholdsrig alderdom, og at der bliver taget hånd om de svage og uforskyldte fattige, der kun har sin ældrepension. Vi skal kæmpe for, at det skal kunne betale sig at spare op til sin egen alderdom. Sådan er det ikke nødvendigvis i dag, hvor man bliver straffet af systemet, hvis man sparer op. Det skal vi have ændret. I det hele taget kunne det måske være godt med en gennemgribende reform af pensionssystemet.”

Bondedrengen blev bygningsinstruktør

“Men egentlig er jeg jo en bondedreng der er født i Hallund i Vendsyssel. Først kom jeg i folkeskolen i Hallund, hvorfra mine forældre flyttede mig til en større skole i Brønderslev, og så efter eget valg til ungdomsskole i Hjørring. Også efter eget ønske kom jeg så i snedkerlære hos en meget god og visionær mester, efter jeg blev udlært, var jeg en tur på valsen i Midtjylland i et godt et halvt år, til jeg skulle være soldat. Det var rigtig lærerigt at lave forefaldende arbejde hos forskellige mennesker. Blandt andet var jeg i en bank, som jeg skulle renovere, men manglede konstant materialer, planen var vist, at jeg skulle være der i lang tid, så mester kunne skrive en regning. Det var ikke lige mig, så jeg søgte nye udfordringer.”

“Herefter militæret ved forsyningstropperne i Hvorup, og selvom jeg faktisk blev udtaget til at skulle være sergent, slap jeg på forunderlig vis ved hjælp af en kammerat, der også var tvunget ind i systemet. Han kunne overbevise dem om, at jeg overhovedet ikke var egnet. Så det blev “kun” til 12 måneder”, fortæller Leif Nielsen.

Teknisk skole tæt på spritbåde

Han kom på teknisk skole i Sønderborg for at blive bygningskonstruktør. Og hvorfor det lige blev dér, i Sønderborg, ved Leif Nielsen ikke. Måske for at komme lidt væk fra hjemegnen og forældrene. Eller måske var det de billige øl på spritbådene der trak, fortæller han.

“På et tidspunkt, da jeg var hjemme hos mine forældre til julefrokost, havde de besøg af en person, der spurgte ind til hvad jeg lavede. Han var ret interesseret i mit fag. Det viste sig at være Niels Stellan Høm – stifteren af Høm Typehuse. Det førte til et job i Odense, hos Høm Huse, og her var jeg i 6 år. Herefter kom vi til at bo i Munkebo, hvor vi byggede et hus, selvfølgelig et Høm Typehus.”

Fra scenografi til togvogne

Efterfølgende flyttede Leif Nielsen med familien til Sæby i et meget stort hus. Så stort at han også kunne indrette 6 ferieboliger deri – udover privatboligen

“Jeg havde job hos Tektum, der er ejet af DLG. Jeg var teknisk koordinator og kørte rundt i hele Nordjylland. 6 år blev det til, men det var et stressende arbejde at fare rundt i landet, så da Aalborg Teater søgte en person, der skulle stå for dekorationer og forslag til sceneopsætning – en slags scenograf – søgte jeg jobbet, og fik det. Jeg arbejdede sammen med andre scenografer, og det var rigtig spændende. Jeg var også heldig at blive gæstelærer på scenografskolen.”

“Men på et teater er der meget bagtalelse og fnidder, og det var rigtig hårdt med sådant et arbejdsklima. Derfor søgte jeg nyt job i Rambøll i Aalborg, og kom til at arbejde med rådgivning af trælaster over hele landet. Da byggekrisen kom, lukkede man den del af firmaet ned, men der var andre opgaver til mig i Rambøll, blandt andet i Randers hos togfabrikken Scandia; de skulle bruge nogle konsulenter til at konstruere nogle togsæt, de havde solgt til Israel. De havde ikke selv tid, da de var fuld optaget af at konstruere et IC 4 tog til Danmark. Vi fik desværre nogle fra Italien, yderligere kommentarer behøves vist ikke. Der blev sat en træpavillon op udenfor, og der sad vi og konstruerede tog,” fortæller Leif Nielsen.

Kunne ikke holde mund og blev tillidsmand

“I en årrække har jeg været projektleder på større byggepladser samt byggeleder, og sideløbende havde jeg fået speciale med udbud og fysisk at nedbryde tidligere forurenede virksomheder. Der er rigtig mange forhold at ta’ højde for, når man nedbryder en fabrik. Materialer der skal genbruges, eller materialer der skal behandles specielt, fordi det er miljøfarligt, eksempelvis asbest, olie og kemikalier. Slagterikoncernen Danish Crown lukkede en del slagterier, og dem tog jeg mig specielt af.”

Det lykkedes faktisk at få en del igennem. Tålmodighed var nøgleordet.

“Jeg har jo aldrig kunne holde min mund, så sideløbende med mit arbejde var jeg fællestillidsmand i Rambøll i omkring 10 år. Rigtig spændende at være med til at forhandle løn- og arbejdsforhold. Det lykkedes faktisk at få en del igennem. Tålmodighed var nøgleordet,” fortæller Leif Nielsen.

Båden skiftet ud med autocamper

Leif Nielsen blev pensioneret fra Rambøll som 65. årig efter eget ønske.

“I fritiden passer jeg hus og have på vores 5.000 kvadratmeter store grund ved Vester Hassing. Og vores to døtre, svigersønner og de 4 børnebørn, ser vi naturligvis også.”

“Vi har haft en motorsejler med to master, men efterhånden var det et stort arbejde at passe den, så den blev solgt for et par år siden og skiftet ud med en autocamper. Sidste år tog vi Nordsøen rundt i den, og i år kører vi til Kreta, og så efterfølgende til Venedig og hjem igen. Det giver en pragtfuld frihed, selv at kunne bestemme hvorhen og hvornår…”

Fødselsdagen fejres privat.

Artiklen er sidst opdateret mandag 17. juni 2019 kl. 09:47

Emner: