Jørgen fik en SMS fyldt med stavefejl - og så er han slet ikke kunde i Danske Bank. Pressefoto.

Ældre skræmt af brev fra bank: Tror det er fup

Ældre har fået brev fra bank om, at de vil blive ringet op og udspurgt om personlige forhold. ”Er det et trick?”, spørger 80-årig.

Senest opdateret: tirsdag 2. juni 2020

”Er det et trick, eller hvad har de gang i?”

Sådan spørger 80-årige Jytte Petersen om et brev, som flere ældre har modtaget fra Danske Bank.

Ifølge Jytte Petersen har brevet skabt ængstelse hos modtagere.

”De ældre er i forvejen skræmte over de mange fupmails, de modtager i deres mailboks. Og ikke mindst de opringninger, de læser og hører om, at de risikerer at få fra kriminelle, der udgiver sig for at være fra banken eller myndigheder. Og så får de et brev med posten fra deres bank, der ligner fup. Det er ikke særlig smart,” fortæller Jytte Petersen.

Læs også: Pas på! Falske opkald fra banken

Er du tæt på en ambassadør?

Brevet – som flere ældre har modtaget fra Danske Bank – er sendt med posten og her står blandt andet:

”Inden for nogle få uger ringer vi til dig og stiller dig nogle spørgsmål. Spørgsmålene handler blandt andet om, hvor du er statsborger, og i hvilket land du er skattepligtig. Vi spørger også, om du er eller har en tæt relation til en politisk eksponeret person (ambassadør, højesteretssagfører eller en anden person med en lignende højtstående offentlig stilling).

”Hvis vi ikke har en kopi af din billedlegitimation i forvejen, vil vi bede dig om at sende en kopi til os.”

Læs også: Ny alvorlig svindel: Nets advarer om falske opkald om overtræk på kontoen

Brev sendt til demens-ramt

Jytte Petersen – der aktiv i Faglige Seniorer og formand for Serviceforbundets seniormedlemmer – fortæller, at blandt andet et medlem i Roskilde har henvendt sig til banken om brevet.

”Brevet var sendt til hendes mand, der er demens-ramt. Hun ringede til banken, for hun troede at der var tale om et falsk brev. Men banken kunne oplyse, at brevet var ægte. Hun undrede sig meget over ordlyden og spørgsmålene,” forklarer Jytte Petersen.

Hun mener, at brevet kan være med til at skabe unødig ængstelse.

Brevet – der blev sendt til en dement-ramt ældre mand – har skabt ængstelse.

Indsats mod hvidvask

Danske Bank bekræfter over for Faglige Seniorers nyhedsbrev, at brevet ikke er et trick ellers falsk – men er ganske ægte og en del af bankens indsats for at bekæmpe hvidvask.

”Jeg kan godt forstå, hvis det for nogen kan virke mærkeligt, at banken henvender sig med spørgsmål som disse, men det er simpelthen et spørgsmål om, at der er krav til, at vi skal have opdateret information om disse forhold på vores kunder – og det gælder store såvel som små kunder, privatkunder og erhvervskunder,” oplyser Mark Namensen, chef for Rådgivning & Relationer i Danske Bank og ansvarlig for bankens såkaldte anti-hvidvask-program.

For at undgå opkald uden varsel

Når banken har sendt et brev til flere af bankens kunder, er det ifølge bankchefen for at give ”den bedste og tryggeste oplevelse, også når vi spørger til disse ting.”.

”Netop derfor har vi også valgt at sende et helt klassisk brev til nogle af vores kunder for at forberede dem på, at de bliver ringet op og stillet disse for nogen lidt ualmindelige spørgsmål. Brevet sendes alene ud fra et ønske om at yde en god service, ved at fortælle folk på forhånd, at vi vil ringe. Hvis nogen har oplevet det anderledes, er jeg selvfølgelig ærgerlig over det, da tanken med brevet netop er at undgå at disse kunder modtager opkald uden varsel, hvilket for nogle kan virke mere mistænkeligt,” forklarer Mark Namensen.

Underlagt regler

Bankchefen fortæller videre, at Danske bank og andre banker er underlagt en række regler for at sikre, at de kender deres kunder.

”De regler er indført for at sikre det bedst mulige forsvar mod, at vi som bank bliver misbrugt til økonomisk kriminalitet. Derfor kontakter vi løbende alle vores privatkunder i Danmark, så vi har den rette dokumentation og forståelse af deres brug af banken.”

Hvad mener du?

Har du også modtaget et mystisk brev fra din bank om, at du skal opgive personlige oplysninger? Og hvad mener du om, at banken henvender sig til kunder på den måde?

Deltag i debatten på Faglige Seniorers Facebook-side – KLIK HER

https://www.facebook.com/fagligsenior/posts/2696904563691138?__xts__[0]=68.ARCLU1-K9mvReGLHlOFBEKPIcCa1Djj6lpExUE79uhQ5sNbiKNs9RzM6w6S5muZ1iE1QbLv54_H2hjNpgtP5t4-_2Fg5IlLDIfvoFRBUZohiN10KZr0eixTz7PGcRXzMsca-FwfJPOn2NqmcccunP1XhRpSzvVoyLtZBho7kDABi9xKxWrkaV685Q7RAwBFwhV6bXKMQuZvqigFTG1uoLdzeZRcyEPges9KgKK7cSULI4LvBdy5GTTDXpfv5evptseCSP0LiYgEGhfOwm1EysBPyQxYdF5q6hFGGtd0R5Z2IQmPAYZbbkcosknoe4E1LxOVL&__tn__=-R-R

Først publiceret: mandag 27. januar 2020
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 2. juni 2020 kl. 15:37

Se, hvad vi ellers skriver om:

og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.