Har du fastnettelefon, er du ekstra udsat for den seneste bølge af fup-opkald.

Pas på! Falske opkald fra banken

Flere banker advarer om falske opkald, som ser ud som om de kommer fra bankens hovednummer. For at komme i kontakt med seniorer ringer svindlerne især til fastnettelefoner.

Senest opdateret: tirsdag 2. juni 2020

Advarsel! Sådan skriver flere banker på Facebook, fordi svindlere for øjeblikket gør målrettet efter at narre seniorer. Bliver du ringet op af en person, som udgiver sig for at være fra din bank, skal du være på vagt.

Svindleren taler flydende dansk, er meget venlige og hjælpsomme og påstår, at de kommer fra bankens supportafdeling. Nogle gange siger de, at de vil hjælpe dig, fordi du er blevet hacket, andre gange vil de “hjælpe” med at tilslutte dit kort til Apple Pay. Men det er svindel.

Arbejdernes Landsbank skriver på Facebook:

⚠️ PAS PÅ FALSKE OPKALD! ⚠️Nogle af vores kunder modtager i øjeblikket falske opringninger, som ser ud til at komme…

Slået op af Arbejdernes LandsbankTirsdag den 30. juli 2019

Banken advarer også kunderne med besked i netbanken.

Politiet: Svindlerne går efter seniorer

Politiet advarer på Facebook og skriver, at fup-opkaldene især rammer ældre.

Vi ser fortsat flere borgere i alderen 80-90 år, der bliver udsat for fup-opkald, hvor de bliver franarret personfølsomme oplysninger og får stjålet penge fra deres konti.

Gerningsmanden ringer og udgiver sig for at være Nets eller banken og fortæller, at der er ved at blive lavet en stor overførsel fra borgerens konto, som han kan hjælpe med at standse, hvis han får oplyst vedkommendes NemID.

I et forsøg på at stresse og presse borgeren, påstår gerningsmanden at overførslen er i gang, og at det derfor skal gå hurtigt.

Gerningsmanden tager sig tid til at overbevise borgeren, og disse opkald kan vare op til en time.

Politiets råd: 

  • Videregiv aldrig dine personlige oplysninger over telefonen, e-mail, sms, sociale medier eller til en fremmed person, der møder op fysisk på din bopæl.
  • NETS, SKAT og banken vil aldrig ringe og bede dig om at udlevere dit NemID. Hvis du er i tvivl, så ring til hovednummeret og spørg ind til henvendelsen.

FUP-OPKALD RAMMER FORTSAT ÆLDRE Vi ser fortsat flere borgere i alderen 80-90 år, der bliver udsat for fup-opkald,…

Slået op af PolitiFredag den 21. juni 2019

Flere banker advarer

Også Sparekassen Vendsyssel, Danske Bank og Sparekassen Djursland er ude med advarsler.

Æv æv æv….Svindleres forsøg på at narre vores kunder bliver da mere og mere kreative…..

Danske Bank skriver på Facebook:

OBS❗️Vi kender godt problemet med de falske opringninger, og vi er rigtig kede af, at vores navn bliver misbrugt. Dine…

Slået op af Danske BankMandag den 8. juli 2019

LÆS OGSÅ:

Tre gode råd: Pas godt på dit NemID

Læg på hvis du bliver ringet op

Sådan beskytter du dig mod fupopkald

Fupopkald kostede 1.700 kroner

Giv aldrig oplysninger på mail, sms og telefon

Ingen reelle virksomheder eller myndigheder vil nogensinde anmode om følgende oplysninger via e-mail, sms eller telefonopkald:

  • cpr-nummer
  • logon-koder
  • NemID-koder
  • Kreditkort-numre
  • Andre følsomme og private oplysninger

Du skal derfor undlade at svare på sådanne henvendelser.

Først publiceret: tirsdag 6. august 2019
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 2. juni 2020 kl. 11:25

  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.