Få struktur på din hverdag, motioner både hoved og krop og hold kontakt til andre mennesker, lyder nogle af rådene fra Sundhedsstyrelsen.

Myndigheder: Op med humøret – her er gode råd til den svære tid

Sundhedsstyrelsen har samlet en masse gode råd til, hvordan du bevarer den mentale sundhed i den næste tid med med corona.

Senest opdateret: tirsdag 9. februar 2021

Håret stritter til alle sider. Vækkeuret viser 10.30. Opvasken fra i går står stadig på køkkenbordet.

Følger du myndighedernes anbefalinger og holder dig hjemme – nærmest isoleret fra andre – er det måske en situation, du kan nikke genkendende til.

4 tip i en corona-tid

  • Få struktur på hverdagen med faste rutiner, regelmæssig søvn og en varieret kost.
  • Prioriter at holde kontakt med andre – også mere end normalt.
  • Tal med andre om bekymringer og trivsel.
  • Vær opmærksom, hvis du oplever at andre bliver mere triste.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

For mange har afsavnet af familie og venner og tiden i isolation haft stor indflydelse på livet, og endnu flere kan nikke genkendende til mindre energi og overskud.

Der er gået udu i dagligdagen.

Normalt at være bekymret

Nu kommer Sundhedsstyrelsen med en række råd og tip, der skal få dig på sporet den næste tid, hvor corona-epidemien fortsat hærger og myndighedernes restriktion fortsat er strikse.

”Det er helt normalt at være både bekymret og føle, at humøret bliver udfordret for tiden. Men det er samtidig noget, vi skal være opmærksomme på, og som vi skal reagere på, så vi undgår, at det udvikler sig til for eksempel stress eller depression,” fortæller enhedschef i Sundhedsstyrelsen, Niels Sandø.

Derfor har Sundhedsstyrelsen udgivet tre pjecer med råd om, hvordan særligt ældre mennesker, unge og personer med psykisk lidelse selv, og med støtte fra deres omgivelser, kan arbejde med at styrke deres trivsel.

Blandt rådene til ældre er:

1. Hold kontakten med andre

Du har brug for at se og tale med andre mennesker, da samvær med andre giver mening og ofte hjælper på humøret.

Hvis du ikke bor alene, kan det fortsat være godt, at du og din samlever/ægtefælle har kontakt til andre, og også at I hver for sig taler med eksempelvis naboer, venner og familie. Her kan du spørge ind til, hvordan andre har det, og hvordan de oplever og håndterer denne særlige tid.

Husk på, at du gerne må ses med andre mennesker, for eksempel familie, venner eller naboer, så længe du er opmærksom på gældende regler, som myndighederne har meldt ud. Du kan også ringe til din familie og venner i stedet for at ses, hvis du foretrækker det.

Husk, du kan godt holde kontakten, selvom du skal holde afstand.

2. Planlæg din hverdag

Faste rutiner er godt for din trivsel.

Læg gerne en plan sammen med din familie, venner eller evt. hjemmeplejepersonale

Det er en god ide, at din dag har varierende indhold, og vær opmærksom på at afsætte tid til noget, der gør dig glad.

3. Brug både krop og hjerne

Du har brug for oplevelser, der giver mening for dig og gør dig glad.

Hvis du har mulighed for at gå en tur eller tage en cykeltur i nærområdet.

Nyd den friske luft, sollyset og at få bevæget din krop.

Du kan også lave lette træningsøvelser som for eksempel stolegymnastik eller anden træning, der er tilpasset dine muligheder og begrænsninger.

Få de seneste nyheder og råd til seniorer om corona

Gør som 130.000 andre seniorer.
Få vores gratis nyhedsbrev om corona, pension, tillæg og meget andet. Samtidig deltager du i konkurrencen om brunch for to

Tilmeld nyhedsbrevet her

Andre gode oplevelser kan være at lave og spise god mad, engagere dig i en hobby, læse en ny spændende bog eller læse i et blad, eller løse en kryds og tværs.

At bage eller strikke er for mange også hyggelige aktiviteter at sætte tid af til i løbet af dagen.

Gode oplevelser kan give dig en pause fra eventuelle bekymringer.

Det er en god ide at begrænse det tidsrum, du ser eller læser nyheder i, og udvælg få pålidelige medier, du henter dine informationer fra.

Læs mere her

Vil du læse mere om, hvordan du som senior kan forbedre din trivsel under corona, har Sundhedsstyrelsen udgivet en folder med titlen “Ældre og trivsel i en coronatid”.

Den kan du downloade her.

Først publiceret: torsdag 21. januar 2021
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 9. februar 2021 kl. 12:01

Emner: