Pas på når du tager telefonen: Det kan være en "bankmand", der vil narre penge fra dig.

Mand i telefon: Kineser vil hæve 20.000 kroner på din konto

79-årig kvinde blev af mand i telefon anvist at overføre store pengebeløb fra sin konto og gennem MobilePay.

Senest opdateret: tirsdag 9. februar 2021

Der var store beløb på spil, da telefonen forleden ringede hos en 79-årig kvinde fra Randers.

Det var fra en mand, der sagde han var fra Danske Bank.

Han oplyste, at han “på grund af corona” var nødt til at kontakte hende telefonisk for at informere hende om, at en person i Kina havde forsøgt at hæve 20.000 kroner på hendes konto.

Overførte beløb

Herefter vejledte han kvinden om, at hun skulle gå ind på netbank og sætte de 20.000 kroner ind på en anden konto, hvorefter hun skulle overføre 2 x 15.000 kroner – hvilket kvinden gjorde.

Manden sagde herefter, at han lige skulle tjekke, om der også var forsøgt hævet penge via MobilePay, hvorefter han ville kontakte hende igen.

Kort efter ringede manden igen og oplyste om, at kvinden skulle overføre 3000 kroner på MobilePay samt finde sit pas og tage et billede af det.

Kontaktede straks bank

Nu blev det alligevel lidt for broget for den 79-årige kvinde.

Hun blev klar over, at noget var galt. Herefter lagde manden på.

Hun kontaktede straks sin bank.

Lykkeligvis for kvinden kunne hun forhindre manden i sit kriminelle forehavende.

Banken nåede at stoppe de overførsler, hun havde iværksat.

Politiet: Lav kontrol opkald

Politiet opfordrer til, at man er ekstra opmærksom, hvis man bliver ringet op af nogen, der oplyser, at de ringer fra for eksempel banken, Nem-ID eller Nets.

Er man i tvivl om, hvorvidt vedkommende er den, han udgiver sig for, så lav et kontrolopkald ved at bede vedkommende om at oplyse sit navn og evt. den afdeling, han er ansat i.

Læg på og ring så selv op til den pågældende virksomheds hovednummeret og spørg efter vedkommende.

Desuden advarer politiet imod, at man udleverer sine personlige oplysninger til fremmede.

Svindel på telefonen

Telefonnumrene bag fupopkald kan være svære at genkende som svindelnumre. De kan nemlig både være hemmelige numre, have dansk område-kode og ligne de numre, som danske virksomheder har.

Tager du telefonen, kan du spotte en svindler på:

  • Opkaldet handler om at få personlige oplysninger ud af dig
  • Personen påstår, at han vil hjælpe dig med din computer eller at du har problemer for eksempel med dit betalingskort.
  • Svindleren vil ofte forsøge at skræmme dig til at udlevere dine oplysninger.

Udlever ALDRIG personlige oplysninger til personer, du ikke kender eller har en aftale med.

Først publiceret: tirsdag 26. januar 2021
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 9. februar 2021 kl. 11:58