Er du træt og nedtrykt, kan det være en vinterdepression.

Har du en vinterdepression?

Er du trist? Måske har du en vinterdepression. Se tegnene her

Senest opdateret: mandag 22. februar 2021

5-10% af danskerne har vinterdepression med depressive perioder, som begynder i efteråret og slutter i foråret.

Her er en række gode råd fra sundhed.dk:

Almindelige symptomer på vinterdepression

  • Du mangler energi.
  • Din krop er tung og træt.
  • Du har øget behov for at sove.
  • Du er nedtrykthed.
  • Du manglende lyst til at være sammen med andre.
  • Du har øget appetit og har især trang til kulhydrater som chokolade, pasta og hvidt brød.
  • Du tager på.
  • Du har mindre lyst til sex.

Vær særlig opmærksom, hvis du er nedtrykt og træt og har lyst til søde sager hver vinter.

Hvorfor får man vinterdepression?

Der findes ikke noget præcist svar på, hvorfor nogle mennesker føler sig ekstra nedtrykte og trætte om vinteren. Men man tror, at hovedårsagen til vinterdepression er mangel på lys.

Om vinteren får vi mindre lys. Derfor bliver vores døgnrytme påvirket. Hjernen udskiller det lysfølsomme hormon melatonin om natten, og under de lange vinternætter udskilles der ekstra meget melatonin, som kan forstyrre døgnrytmen og gøre os mere trætte.

Vi kan også komme til at mangle signalstoffet serotonin, som findes naturligt i hjernen. Når dagslys går gennem øjnene og rammer nethinden, stimulerer det produktionen af serotonin, som påvirker vores humør.

Hvordan kommer jeg af med vinterdepression? Få 5 gode råd

En vinterdepression forsvinder gradvist af sig selv, når lyset kommer tilbage i foråret.

Men det påvirker din livskvaliteten og kræver derfor behandling. Derfor bør du altid kontakte din læge, hvis du har symptomer på vinterdepression.

Det kan du selv gøre, hvis du har en vinterdepression

Du kan forebygge vinterdepression:

  1. Gå en tur i de lyse timer hver dag: Ophold dig så meget udenfor som muligt.
  2. Få lys ind i dit hjem: Træk gardinerne fra og skru op for lyset
  3. Regelmæssige sengetider. Det er vigtigt at sove godt, og have en god døgnrytme.
  4. Bevæg dig: Fysisk aktivitet og motion har en positiv effekt på depression
  5. Få lysbehandling

I år er det ikke muligt på grund af corona, men ellers kan det også hjælpe at rejse sydpå og få sol.

Har du tendens til vinterdepression, kan du forebygge ved at opholde dig mest muligt udendørs i efteråret.

Lysbehandling

Har du en vinterdepression, er lysbehandling er en effektiv behandling med hurtig effekt uden bivirkninger. Den foregår ved, at du sidder foran en særlig lampe, som udstråler kunstigt dagslys (en lampe koster cirka 500-1.000 kroner, men kan findes billigere brugt på dba.dk o.l.).

Du skal lysbehandles i minimum 30 minutter hver dag i 7-14 dage med en lysintensitet på 10.000 lux.

Det er bedst at tage lysbehandlingen om morgenen, det gælder især, hvis du sover længe.

Det hjælper ikke at gå i solarium. Det har ingen effekt.

Først publiceret: mandag 15. februar 2021
Artiklen er sidst opdateret mandag 22. februar 2021 kl. 12:21

Emner: