Mangel på D-vitamin hos seniorer

Føler du dig træt og svag, kan det skyldes mangel på D-vitamin.

7 tegn på at du mangler D-vitamin

Myndighederne anbefaler nu, at alle ældre bør tage et tilskud af D-vitamin i vinterhalvåret. Se symptomer og hvordan du forebygger mangel på D-vitamin.

Senest opdateret: mandag 21. december 2020

Hvis du ikke får sol nok og for eksempel opholder dig meget indendøre, risikerer du at komme til at mangle D-vitamin.

Det er et problem, hvis du mangler D-vitamin, fordi D-vitaminmangel nedsætter din muskelkraft og øger din risiko for at falde og få knoglebrud.

Årsagen er, at solen er vores vigtigste kilde til D-vitamin. Tilbringer du for meget tid indendørs, får du ikke sollys nok.

Du kan også få D-vitaminmangel, hvis du spiser en ensidig kost eller har en sygdom, hvor tarmen ikke optager næringsstoffer. Hvis du konsekvent bruger solcreme med en faktor på mere end 15, øger du også din risiko for at få D-vitaminmangel.

Fødevarestyrelsen anbefaler nu, at alle voksne og børn fra 4 år tager et tilskud af D-vitamin i vinterhalvåret (fra oktober til april).

Hvad er symptomerne på mangel på D-vitamin?

Symptomerne på D-vitaminmangel er ofte vage og lidt uklare, og de kan minde om andre og mere almindelige gener.

Der er derfor mange mennesker med D-vitaminmangel, der ikke har fået stillet diagnosen.

1. Du har færre kræfter

Det kan for eksempel vise sig ved, at du ikke er i stand til at rejse dig fra en stol, uden at du bruge dine hænder for at komme op.

2. Du har ondt i musklerne

Smerter i musklerne er almindelige, hvis man har gået langt eller dyrket motion. Men har du ondt i musklerne, uden at der er en grund til det, kan det være tegn på D-vitaminmangel.

3. Du har smerter i knoglerne

Får du fornemmelsen af ”vokseværk” med ondt i knoglerne, selvom du ikke er barn mere? Ondt i knoglerne, kan være et tegn på D-vitaminmangel.

4. Du føler dig svag

Har du store problemer med at gå på trapper eller komme ud af sengen? Er det tungt at løfte armene? Er dine muskler tunge og trætte med smerter i lårene, læggene og nederst i ryggen? Det kan være tegn på D-vitaminmangel.

5. Du er træt

Vi kan alle være trætte, men hvis du gennem længere tid føler, at du næsten ikke kan slæbe dig af sted, kan det være tegn på mangel på D-vitamin.

6. Du er trist

Mange går rundt med en vinterdepression, måske skyldes din ikke kun mangel på sol og lys, men også mangel på D-vitamin. Depressive tanker og følelse af magtesløshed, kan være tegn på D-vitaminmangel. Er årsagerne mangel på D-vitamin, forsvinder symptomerne igen, når du bliver behandlet med D-vitamin.

7. Du har hovedpine

Lider du af kronisk hovedpine, kan du mangle D-vitamin.

Hvad kan jeg selv gøre for at forebygge?

Her er tre ting, du kan gøre for at få mere D-vitamin:

Ophold dig i solen

Ophold dig i solen 5 til 30 minutter to til tre gange om ugen midt på dagen, så dit ansigt, hænder og arme får sol. I sommerhalvåret vil det normalt give nok D-vitamin.

Tag D-vitamin som kosttilskud

Fødevarestyrelsen anbefaler, at alle voksne og børn fra 4 år tager et kosttilskud med 5-10 μg vitamin D i vinterhalvåret (fra oktober til april).

20 µg D-vitamin dagligt kombineret med 800-1000 mg calcium hele året anbefales til personer over 70 år, personer i plejebolig og hjemmepleje uanset alder samt personer i øget risiko for knogleskørhed uanset alder.

Tal med din læge om vitaminpiller

Gå til din læge, hvis du har mistanke om mangel på D-vitamin. Lægen kan måle mængden af D-vitamin i dit blodet med en blodprøve. Behandlingen vil normalt være en kombination af D-vitamin og calcium.

Spis fede fisk

Spis fede fisk som laks, torskelever, sild, makrel, hellefisk og ørred.

Fed fisk er den eneste danske madvare, som indeholder væsentlige mængder af D-vitamin, men der er også D-vitamin i æg, nødder, kød, margarine, smør, olier og fed mælk.

Kilder: sundhed.dk, apoteket.dk og Sundhedsstyrelsen.

Først publiceret: tirsdag 26. februar 2019
Artiklen er sidst opdateret mandag 21. december 2020 kl. 22:52