Senior ringer til hotline om identitetstyveri

Ring til hotline og få hjælp, hvis du bliver udsat for identitetstyveri.

Misbrugt på nettet? Ny hotline om identitetstyveri

Nu kan du få hurtig hjælp, hvis dine personlige oplysninger er blevet stjålet.

Senest opdateret: fredag 8. oktober 2021

Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, er det vigtigt, at du reagerer på det.

Du kan kontakte hotlinen alle hverdage mellem kl. 8.00-20.00 samt i weekender og helligdage kl. 09-18.00. Fra august 2021 vil hotlinen have døgnåbent.

Ring 33 98 00 98

Den nye hotline kan give dig råd og vejledning om, hvad du skal gøre, hvis du har mistanke om, at din identitet er blevet misbrugt.

Du kan få hjælp til:

  • Hvad du skal gøre for at begrænse skaden
  • Hvem du skal kontakte for at komme videre
  • Rådgive dig om, hvad du skal gøre for at håndtere et evt. økonomisk tab

Hvad er identitetstyveri?

Identitetstyveri er, når dine personlige oplysninger bliver stjålet eller bliver misbrugt. Langt de fleste tilfælde handler om økonomisk svindel.

Så snart du opdager, at din identitet er blevet stjålet eller misbrugt, skal du ligesom i førstehjælp standse ulykken. Det betyder at du skal spærre for brugen af dit NemID. Hvis du kan se, at der bliver trukket beløb fra din bankkonto, som du ikke kan genkende, skal du kontakte din bank. Det kan den nye hotline hjælpe dig med. De kan også vejlede dig om, hvordan du anmelder identitetstyveriet til politiet.

Læs mere om den nye hotline

Først publiceret: tirsdag 15. juni 2021
Artiklen er sidst opdateret fredag 8. oktober 2021 kl. 16:22

Se, hvad vi ellers skriver om:

og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.