Hvorfor skal jeg scanne mit pas for at få MitID?

Har du fået brev om, at du skal scanne dit pas for at få NemID-afløseren MitID? Nogle har slet ikke noget pas, og andre har for gamle telefoner. Hvad gør man så? Her får du svar på de mest almindelige spørgsmål.

Senest opdateret: mandag 13. september 2021

I løbet af efteråret skal vi skifte NemID ud med MitID. Overgangen til MitID starter i oktober og de sidste borgere skal have skiftet fra NemID til MitID senest 30. juni 2022.

Derfor har mange danskere fået brev i deres e-boks, med information om muligheden for at tilmelde sig MitID. Måske har du fået brevet? Eller måske har du fået en besked i din NemID nøgleapp om, at du skal scanne dit pas.

Her kan du se, hvad det betyder for dig.

Hvad gør jeg, hvis min mobiltelefon er for gammel?

Opdateringen af ID-oplysninger til NemID kræver en nyere telefon, der kan scanne chippen i passet. Det er blandt anden en iPhone 7 og nyere modeller samt Android-telefoner med Android 7.0 eller nyere udgaver af Googles mobilsoftware.

Nogle seniorer har en ældre telefonen, eller slet ingen mobiltelefon.

Gælder det for dig, kan du ikke scanne dit pas med din telefon nu. Men du kan få hjælp i Borgerservice i din kommune.

Og selv om din telefon ikke er i stand til at aflæse passets data, kan du måske alligevel godt kunne bruge MitID på den, når først sikkerhedsproceduren er klaret. For ifølge Digitaliseringsstyrelsen, vil Apple-telefoner helt tilbage til iPhone 5S fra 2013 godt kunne bruge MitID-appen. Det samme gælder for ældre Android-telefoner, som heller ikke kan aflæse pasoplysningerne.

Har du ikke en smartphone, kan du få en kodeviser eller en kodeoplæser, so du kan bruge, når du skal logge på MitID.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har et gyldigt pas?

Hvis du er en af de seniorer, som ikke har et gyldigt pas, fordi du ikke rejser til udlandet, kan du ikke scanne passet og må vente lidt endnu med at få MitID.

Der vil nemlig komme brev med information om andre måder at opdatere sine ID-oplysninger.

Så hvis du ikke har et gyldigt pas, skal du ikke være bekymret. Du behøver ikke at bestille et pas. Du kan få hjælp i Borgerservice i din kommune.

Hvordan scanner jeg mit pas?

Du skal scanne første side i dit gyldige danske pas og chippen i passet med din mobiltelefon.

Det tager et par minutter.

Du skal bruge telefonens kamera og NemID-appen. Vejledningen står i brevet.

Passet skal være udstedt efter 1. januar 2012 for at være udstyret med en chip.

Når passet bliver scannet, tjekker appen i Rigspolitiets systemer, at passet fortsat er gyldigt.

Digitaliseringsstyrelsen har lavet en video, hvor du kan se, hvordan du gør.

 

Hvis du har hentet det digitale kørekort, har du allerede prøvet at scanne dit pas.

Læs meget mere om MitID her

Vi skriver meget mere om MitID i vores nyhedsbrevet, når den nye løsning er klar. Du kan tilmelde dig gratis her.

Har du spørgsmål om MitID og oplysning af ID?

Digitaliseringsstyrelsen har en support-telefon, du kan ringe til, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til at opdatere dine ID-oplysninger.

Supporten har telefon 33 98 00 12 og mail: idopdatering@digst.dk.

 

Først publiceret: mandag 13. september 2021
Artiklen er sidst opdateret mandag 13. september 2021 kl. 17:36

Emner: