Er dit SAS-fly aflyst? Det har du ret til
SAS-piloternes strejke er blevet til virkelighed efter afbrudte forhandlinger. Her er dine rettigheder, hvis dit fly bliver aflyst.
Senest opdateret: tirsdag 4. oktober 2022
Mandag indledte knap 1.000 SAS-piloter en strejke, efter forhandlingerne med flyselskabet brød sammen.
Det har naturligvis fået konsekvenser for tusindvis af danskere på vej på ferie, der i stedet måtte se deres flyrejse blive aflyst.
Her er de rettigheder, man har, hvis ens fly bliver aflyst på grund af strejke.
En ny billet eller penge tilbage
Ved flystrejke eller lockout har du som udgangspunkt ret til at komme afsted med en anden eller senere flyafgang – evt. med et andet flyselskab, eller en anden transportform.
Er det ikke muligt, har du ret til at få pengene tilbage for flybilletten.
Du skal kontakte den, du har købt billetten af, fx flyselskabet eller rejsebureauet.
Kompensationen lyder enten på 250 euro, 400 euro eller 600 euro, afhængig af om det er kortdistance, eksempelvis inden for Europa, mellemdistance, eksempelvis Marokko, eller langdistance, eksempelvis USA eller Asien.
Retten til erstatning
Hvis du vælger at vente på den næste mulige afgang, skal du have mad og drikke, der dækker den tid, du skal vente.
Du skal også have gratis indkvartering på et hotel, hvis du skal vente flere dage.
Har du booket et hotel på destinationen, kan du have krav på erstatning for de dage, flystrejken har forsinket din ankomst.
Kan ikke komme hjem fra rejsen
Er du ude på rejsen, og bliver hjemturen forsinket eller aflyst på grund af flystrejke, skal flyselskabet sørge for mad og overnatning til de rejsende, indtil rejsen kan genoptages.
Det kan for eksempel være mad og overnatning.
Er der udgifter til en anden transportform eller til transport til en anden lufthavn, vil det normalt være en udgift, flyselskabet eller rejsebureauet skal betale.
Man skal selv sørge for at kræve sin kompensation via en formular på SAS’ hjemmeside.
Husk at gemme dokumentationen for din rejse, og det er vigtigt, at der kommunikeres skriftligt om kompensation og krav (typisk e-mail og sms-beskeder), så man efterfølgende har dokumentation for forløbet.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Er dit fly aflyst?
Skulle du have været afsted med et SAS-fly, der nu er aflyst? Fortæl om det – og hvad du gør nu – på Faglige Seniorers Facebook-side.
Det skal du selv gøre
SAS opfordrer passagerer til at undersøge status på flyafgangen, som de skal med, før de begiver sig mod lufthavnen.
Samtidig bør man selv undersøge status på flyreservationen for at undgå lange ventetider på telefonen og chatten.
Først publiceret: torsdag 16. juni 2022
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 4. oktober 2022 kl. 09:34