Jacob Tremmer opdagede ikke, at han betalte sin ekskones skat. På indbetalingen stod nemlig kun en række tal og intet navn.

Jacob fanget i Skattestyrelsens hemmelige koder

Fraskilt mand kom til at betale sin ekskones skat, fordi skattemyndigheder kun bruger koder og ikke navn på Betalingsservice. Og det vil Skattestyrelsen ikke lave om på.

Senest opdateret: mandag 23. januar 2023

Senest opdateret tirsdag 2. december 2022 – blandt andet omkring beløb efter henvendelse fra ekskone.

Skatteydere afregner i blinde, når de betaler restskat eller anden skat via Betalingsservice.

Det viser en sag, hvor en mand uforvarende betalte sin ekskones skat.

På den månedlige oversigt står der nemlig kun et ”kundenummer”. Der er ikke anført noget personnavn for, hvem betalingen vedrører.

Mange forsikringsselskaber og andre firmaer sætter også et navn på specifikationen af betalingen.

Skattestyrelsens hemmeligholdelse fik konsekvenser for Jacob Tremmer, der bor i Allerød.

Han kom til at betale sin ekskones skat. Han tjekker Betalingsservice, men han er selvstændig, og han betaler også sin egen skat via banken.

Derfor opdagede han ikke, at nogle af betalingerne var for hans ekskone.

”Hvis hendes navn havde stået der, så havde jeg straks set, at der var noget galt. Så havde jeg omgående stoppet betalingen,” siger Jacob Tremmer.

Faglige Seniorers nyhedsbrev har tidligere omtalt hans sag.

Cpr-nummer kodet ind i kundenummer

Skattestyrelsen bekræfter, at de kun opgiver et ”kundenummer” på oversigten fra Betalingsservice.

Men i det kundenummer eller kode indgår personens personnummer, forklarer Skattestyrelsen.

Det har Jacob Tremmer også fundet ud af nu. Men personnummeret er godt skjult inde i kundenummeret/koden.

Det bekræfter et tjek af en anden kundes oversigt fra Betalingsservice: Først står der to cifre, og så kommer de første seks cifre i personnummeret. Derefter kommer der ét ciffer, og så de sidste fire cifre i personnummeret. Kundenummeret/koden sluttes af med to cifre.

Det ser ud, som om Skattestyrelsen benytter kundenumre, der er opbygget i formatet ”16xxxxxx9xxxx25” – hvor alle x’erne er kundens cpr-nummer.

”Hvordan skulle jeg kunne finde ud af det og derved opdage fejlen. Når jeg tjekker betalingsoversigten er jeg logget ind på min bank eller på e-Boks, og så må jeg gå ud fra, at betalinger vedrører mig selv,” siger Jacob Tremmer.

Læs også i Seniorhåndbogen: Fælles bankkonto ved dødsfald

Skattestyrelsens forklaring

Faglige Seniorers nyhedsbrev har spurgt Skattestyrelsen, hvorfor de ikke tilføjer et personnavn og ikke bare nøjes med en kryptisk kode.

Skattestyrelsen forklarer i en mail til redaktionen, at personnummeret er identifikationsnøglen i forbindelse med at sikre korrekt opkrævning af personskat.

”Såfremt der skulle etableres en service, hvorefter der også skal overføres navneoplysninger til Betalingsservice, vil det medføre omkostninger blandt andet som følge af systemudvikling. Skattestyrelsen prioriterer løbende forbedringer, herunder systemtilpasninger, men har umiddelbart ingen planer om at ændre praksis på området for opkrævning af personskat i tilfælde af betaling via Betalingsservice,” skriver Skattestyrelsen.

Med andre ord: Skattemyndighederne vil ikke ofre penge på at give borgerne den service, at de kan se, hvem de betaler for.

Sløv eller uoplyst

Jacob Tremmer erkender, at han dummede sig, da han kom til at betale ekskonens skat.

Han er også helt med på, at nogle vil kalde ham sløv, når han ikke tjekkede betalingsoversigten grundigere.

”Men efter en skilsmisse ryger der mange beløb frem og tilbage. Jeg fatter ikke, hvorfor Skattestyrelsen ikke ofrer de nødvendige penge på at tilpasse deres system, så de kan sætte navn på. Så var jeg sluppet for at tabe penge,” siger Jacob Tremmer.

 

Først publiceret: tirsdag 29. november 2022
Artiklen er sidst opdateret mandag 23. januar 2023 kl. 11:34

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.