Du skal tjekke dine BBR-oplysninger. Er der forkerte informationer i dem, så skal du straks få dem rettet.

Forbered dig: Snart modtager mange ejendomsvurderingen

Tjek allerede nu, om der er fejl i din boligs BBR-oplysninger. Når Vurderingsstyrelsen sender dig det, de kalder en deklaration, skal du gennemgå den omgående og se, om den er korrekt.

Senest opdateret: fredag 9. december 2022

Ejerne af omkring 150.000 boliger har allerede modtaget den nye offentlige ejendomsvurdering. Men nu speeder Vurderingsstyrelsen tempoet op. De næste 500.000 vurderinger sagsbehandles i øjeblikket, så de kan sendes ud i første del af 2023.

Ingen får at vide, hvem der står for tur til at modtage tallene. Men alle kan forberede sig. Den første øvelse kan du gennemføre allerede nu, inden du har hørt fra Vurderingsstyrelsen:

Du skal tjekke dine BBR-oplysninger. Er der forkerte informationer i dem, så skal du straks få dem rettet.

”For Vurderingsstyrelsen er BBR-oplysningerne blandt de vigtigste informationer. Der er ofte fejl i BBR-informationerne. Derfor kan det føre til en forkert vurdering,” advarer advokat Mette Houborg fra DAHL advokatpartnerselskabs kontor i Herning.

Trin 1: deklarationen

Det første, der kommer fra Vurderingsstyrelsen, er, hvad de kalder en deklaration. Den fortæller om alle de forhold, som vurderingen af din ejendom kommer til at bygge på.

Du må endelig ikke lægge deklarationen til side. Du skal tjekke den omgående. Hvis du er uenig i noget, så har du kun fire uger til at kontakte Vurderingsstyrelsen.

”Det er gratis at gøre indsigelse over for deklarationen. Der kan nemt være noget i den, som det er til boligejerens fordel at få rettet. Faktisk har ejendomsejere også pligt til at reagere, hvis der er fejl i deklarationen,” understreger Mette Houborg.

Ifølge reglerne kan nye oplysninger kun ændre vurderingen, hvis det fører til mindst 5 % afvigelse i vurderingen. Det kan være svært at afgøre på det tidspunkt. Derfor mener Mette Houborg, at alle skal gøre indsigelse, hvis de kan påvise skævheder. Det har de faktisk også pligt til.

Trin 2: vurderingen

Den næste besked fra Vurderingsstyrelsen er selve vurderingen. Her er der sat beløb på ejendomsværdi og grundværdi.

I første omgang kan du ikke gøre noget i den fase. Du kan bare begynde at tænke over, om du mener, værdien nogenlunde passer.

Så er du klar til den næste fase. Her får du besked fra Vurderingsstyrelsen, om du måske har betalt skat af for høj en vurdering i årene 2011-2020. Hvis du har det, kan du måske stå til en kompensation.

Se vurderingerne af de første knap 150.000 boliger – måske også din nabos. KLIK HER.

Trin 3: kompensation og klage

Samtidig med at du får besked om mulig tilbagebetaling, så åbner en mulighed for at klage over den nye vurdering. Det har du 90 dage til at gøre. Det koster 1.100 kroner.

”Hvis man skal få ret i en klage over den nye vurdering, så skal man kunne påvise en fejl på mindst 20 % af vurderingen. Hvis boligen er sat til 2.000.000 kroner, skal man altså kunne dokumentere, at den er sat mindst 400.000 kr. for høj,” fortæller Mette Houborg.

Du kan også klage over gamle vurderinger på det tidspunkt.

Sådan klager du over ejendomsvurdering. KLIK HER.

Nedslag

Nogle boligejere har tidligere fået et særligt nedslag i vurderingen, for eksempel på grund af trafikstøj. De nedslag overføres ikke automatisk til den nye ejendomsvurdering.

Den bygger på et helt andet grundlag. Vurderingen sker blandt andet på grundlag af 15 andre ejendomme – Vurderingsstyrelsen kalder dem referenceejendomme.

Nyt vurderingssystem tager højde for tidligere tillæg og afslag. SE HER.

Sådan retter du BBR-oplysningerne

Hvornår har du sidst undersøgt, hvad der står i BBR om din ejendom?

Faktisk har vi pligt til selv at rette oplysningerne, hvis der er fejl eller mangler. På den måde sikrer du også, at Vurderingsstyrelsen får de korrekte informationer til at vurdere din ejendom.

Du ser og retter oplysningerne med digital selvbetjening på www.bbr.dk.

Derefter får kommunen besked, så de kan kontrollere.

Det er ikke alle oplysninger, du kan rette med selvbetjening, men så bruger du i stedet en formular til at sende oplysningerne til kommunen.

Hver gang der sker ændringer på dine bygninger, skal du rette det i BBR. Det kan eksempelvis være, hvis du skifter fra oliefyr til fjernvarme, eller hvis du bygger et redskabsskur på grunden. Det kan også være, at du har revet en tilbygning ned – så skal du opdatere arealet.

BBR-oplysninger er for eksempel:

  • Bygningsarealer (blandt andet areal af bolig, kælder, garage og drivhus)
  • Opførelsesår
  • Om- eller tilbygningsår
  • Tagmateriale
  • Ydervægsmateriale
  • Opvarmningskilder (eksempelvis fjernvarme og brændeovn)
  • Køkkenforhold og antal værelser, toiletter og bade

Kilde: Bygnings- og boligregistret – BBR 

Først publiceret: fredag 9. december 2022
Artiklen er sidst opdateret fredag 9. december 2022 kl. 15:43

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.