Flere og flere danskere oplever at blive svindlet eller forsøgt svindlet på nettet, viser en ny opgørelse.

Nethandel: Flere bliver udsat for svindel

Voldsom stigning på få år: Hver 8. dansker udsat svindel i 2022.

Senest opdateret: mandag 3. april 2023

Antallet af danskere der oplever at blive forsøgt svindel er stigende.

Det viser en opgørelse af Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner.

Især svindel i forbindelse med handel mellem privatpersoner er steget markant, lyder det.

Flere oplever svindel via privatpersoner

I 2020 var fire procent af befolkningen udsat for svindel eller forsøg på svindel via en privatperson.

Det foregik på for eksempel på Facebook, DBA eller Marketplace.

Det tal var i 2022 steget til 13 procent – svarende til hver 8. dansker.

Politiet ser også tendensen

Udviklingen bekræftes hos Politiets Nationale Center for IT-Kriminalitet.

De har oplevet en stigning i antallet af sager i de seneste år, hvor der er sket svindel eller forsøg på svindel mellem privatpersoner.

Selvom anmeldelsestallene faldt en smule fra 2020 til 2021, tyder udviklingen fra 2019-2021 på, at det er et område i vækst.

Typisk er konsekvensen ved svindel økonomisk tab, eller at varen aldrig bliver tilsendt.

Her kan du få hjælp

Hvis du oplever svindel eller ønsker at forebygge det, kan du ringe til den nye cyberhotline for digital sikkerhed.

Den kan du læse mere om herunder:

Først publiceret: tirsdag 14. marts 2023
Artiklen er sidst opdateret mandag 3. april 2023 kl. 10:40

Se, hvad vi ellers skriver om:

og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.