Banker og andre erhvervsdrivende må godt optage samtaler. Men forudsætningen er, at de giver kunderne besked om det på forhånd.

Disse banker optager samtalen: Pensionist føler sig hemmeligt aflyttet

Pengeinstitutter og andre virksomheder skal fortælle det, hvis de bånder samtaler, og i nogle tilfælde er det ikke nok, at de giver besked, men kunder skal også aktivt give samtykke til, at det foregår.

Senest opdateret: tirsdag 21. marts 2023

Optager din bank samtalen, når du taler med din rådgiver i telefon? Det fandt en pensionist pludselig ud af, at hans pengeinstitut gjorde.

Han blev uenig med Nordea om nogle aftaler. Han klagede til Det finansielle ankenævn. Men så fremlagde banken en udskrift af et telefonmøde mellem kunden og rådgiveren.

”Jeg havde ikke givet tilladelse til, at samtalen måtte optages. Det er dybt ulovligt og strafbart,” mener pensionisten.

Sådan er reglerne

Banker og andre erhvervsdrivende må godt optage samtaler. Men forudsætningen er, at de giver kunderne besked om det på forhånd.

Det mener Nordea også, at de har gjort i den aktuelle sag. Muligheden for at optage samtaler fremgår af bankens politik om databehandling, skriver pengeinstituttet til ankenævnet.

Læs hele ankenævnets gennemgang af sagen

Uden samtykke

Også andre pengeinstitutter optager samtaler. Det gør de blandt andet for at dokumentere, hvad der er aftalt om kurser og andet i forbindelse med værdipapirhandler.

Ifølge Datatilsynet må virksomheder godt optage samtaler, der bruges til dokumentation. Det kan de gøre, uden at kunderne giver en aktiv accept. De skal bare fortælle, at det kan foregå.

Læs Datatilsynets regler om optagelse af telefonsamtaler

Med samtykke

Men i andre situationer kræver optagelse et direkte samtykke fra kunden. Det er, når samtalen skal bruges til for eksempel træning af personale.

Derfor oplever mange, at de bliver spurgt af en automatstemme, om det er ok, at samtalen optages? Så skal man måske trykke 1 for at give sin accept.

Det er et system, som blandt andre forsikringsselskaber benytter sig af.

Læs afgørelse om Erhvervsstyrelsens optagelse af telefonsamtaler

Kritik af optagelser

Manden i den aktuelle sag har klaget til Det finansielle ankenævn over optagelsen. Men ankenævnet henviser ham til eventuelt at gå videre til Datatilsynet. Det er dem, der er myndighed i den slags sager.

Det er uvist, om han har klaget videre til Datatilsynet. Men der har været andre sager.

Datatilsynet har udtalt alvorlig kritik af Erhvervsstyrelsen, som i en periode havde optaget alle samtaler. TDC har fået et forbud mod optagelse uden samtykke.

Læs afgørelse om forbud mod TDC’s optagelse af telefonsamtaler

Sådan gør banker

Nordea

Vi optager telefoniske og online kunde- og rådgivningsmøder. Det fremgår af vores datapolitik, så kunden er generelt oplyst om det. Optagelsen sker for at kunne dokumentere, hvad der måtte være indgået af aftaler mellem kunde og rådgiver. Det er derved også en beskyttelse af kunderne, mener banken.

Spar Nord

Vi optager samtaler om investering. Ifølge regler er vi forpligtede til at kunne dokumentere samtaler om investering. Det fremgår af kundeaftalen og bankens almindelige forretningsbetingelser, at telefonsamtaler om investering optages.

Arbejdernes Landsbank

Optagelse er begrænset til den gruppe medarbejdere, der kan modtage ordrer til handel med værdipapirer. Vi gør det for at overholde regler. Det er beskrevet i bankens vilkår for behandling af personoplysninger, så de kunder, der vil opleve det, er informeret.

Nykredit Bank

Første gang, en kunde ringer ind til Nykredit Bank, får de følgende besked og mulighed for at give samtykke til optagelsen: ”Vi skal dokumentere samtalen. Men vi vil også gerne anvende samtalen til at forbedre din kundeoplevelse. Tryk 1, hvis vi må anvende samtalen til dette formål. Tast 2 eller vent, hvis du ikke ønsker at deltage. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage.” Læs bankens retningslinjer.

Andre banker

Faglige Seniorers nyhedsbrev har spurgt flere banker, hvordan de gør med eventuelle optagelser, men vi har ikke hørt fra dem endnu. Det gælder Danske Bank, Sydbank, Jyske Bank og Ringkjøbing Landbobank.

Dit pengeinstitut

Spørg dit eget pengeinstitut, om du risikerer at blive optaget, hvis du taler i telefon med dem eller holder onlinemøder med dem.

Ups! We kunne ikke finde din formular.

Først publiceret: tirsdag 21. marts 2023
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 21. marts 2023 kl. 11:03

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.