10 gode råd for at undgå at blive fuppet
Hvert år bliver seniorer fuppet for millioner af kroner. Se her hvordan du kan undgå at blive offer.
Senest opdateret: mandag 12. august 2024
Telefonsvindel, falske emails og falske hjemmesider er et stigende problem. I 2022 blev ældre svindlet for op mod 100 millioner kroner alene ved svindel over telefonen, og der er intet, der tyder på, at problemet bliver mindre de kommende år.
Derfor er det vigtigt, at du som senior er opmærksom på, at du kan være i potentiel risiko for at blive udsat for fup, der kan koste dig dyrt.
Hvis du følger disse råd, kan du gøre det svære for krimininelle for at svindle dig.
1. Vær skeptisk
Vær opmærksom på mistænkelige telefonopkald, e-mails, sms’er eller beskeder, der beder om personlige oplysninger eller penge. Vær skeptisk over for uventede tilbud, der virker for godt til at være sande.
2. Del ikke personlige oplysninger
Undlad at give personlige oplysninger som cpr-nummer, kreditkortoplysninger eller adgangskoder til ukendte personer eller mistænkelige hjemmesider.
3. Styrk din online sikkerhed
Brug stærke adgangskoder, opdater dine software og brug sikre internetforbindelser. Vær forsigtig med at klikke på ukendte links eller downloade filer fra upålidelige kilder.
4. Vær forsigtig med sociale medier
Del ikke for mange personlige oplysninger på sociale medier, og indstil privatlivsindstillingerne for at kontrollere, hvem der kan se dine oplysninger og aktiviteter.
5. Bevar roen
Hvis du modtager en mistænkelig henvendelse, skal du tage dig tid til at overveje situationen grundigt, før du træffer beslutninger. Spørg en pårørende eller ven om råd, hvis du er usikker.
6. Rapporter svindel
Hvis du er blevet udsat for svindel eller mistænker svindel, skal du rapportere det til de relevante myndigheder, din bank eller andre berørte parter.
7. Vær opdateret
Hold dig informeret om de seneste svindeltyper og metoder, så du kan være bedre forberedt på at beskytte dig selv.
8. Vær forsigtig med telefonsamtaler
Vær opmærksom på, hvem du taler med i telefonen. Undlad at give følsomme oplysninger til uventede opkald, og vær forsigtig med at acceptere teknisk support fra ukendte kilder. Tjek og ring tilbage til den myndighed, telefonopkaldet påstås at komme fra. For eksempel banken, politiet eller SKAT.
9. Vær kritisk over for tilbud
Undersøg nøje enhver tilbud, du modtager, før du giver dit samtykke eller betaler penge.
10. Del erfaringer
Del dine erfaringer med familie eller venner, så de også kan være opmærksomme på mulige svindeltyper.
Husk at
Del advarsler med andre
Du kan hjælp med at advare andre ved at dele Faglige Seniorers aktuelle artikler om svindel – artiklerne lægges altid på Faglige Seniorers Facebook-side.
Først publiceret: tirsdag 25. juli 2023
Artiklen er sidst opdateret mandag 12. august 2024 kl. 16:45