Vær obs: Sket for hver sjette over 60 år
Mere end hver sjette dansker over 60 år har været i kontakt med telefonsvindlere, viser en ny undersøgelse.
Senest opdateret: mandag 12. august 2024
Er du bekymret for, at du bliver udsat for telefonsvindel, så er du ikke den eneste – og det med god grund.
Hver sjette borger over 60 år har nemlig oplevet telefonsvindel, viser en undersøgelse, Kantar Public har lavet for Gjensidige.
Helt præcis svarer 18 % af danskerne over 60 år, at de har været udsat for en situation, hvor en person har forsøgt at franarre dem vigtige personlige oplysninger, ved for eksempel at udgive sig for at være en myndighedsperson.
Sådan foregår svindlen
Antallet af anmeldelser af telefonsvindel, hvor den forurettede er over 65 år, steg med 55 procent fra 2021 til 2022. Sidste år var der således 1845 anmeldelser om telefonsvindel eller forsøg på svindel, hvor ofrene var over 65 år.
Ofte foregår svindlen ved, at man bliver ringet op af folk, som udgiver sig for at være fra banken, politiet eller en anden myndighed. Svindlerne er udspekulerede nok til at virke troværdige og tillidsfulde.
Typisk handler samtalerne om, at der er opstået en særlig kritisk situationen, som svindleren vil hjælpe borgeren med at redde sig ud af, ved at der hurtigt skal overføres penge til en sikker konto eller udleveres NemID- eller MitID-oplysninger.
Svindleren har ofte maskeret sit telefonnummer, så det ser ud som om, der bliver ringet fra for eksempel en dansk bank, som kunden har tillid til.
Gode råd til at forebygge telefonsvindel
• Vær på vagt – det er svindel, hvis nogen ringer og beder dig overføre penge.
• Smæk røret på – hellere et nej for meget!
• Hvis du er i tvivl, så ring til banken, politiet (på 114) eller en nærtstående.
Først publiceret: onsdag 20. september 2023
Artiklen er sidst opdateret mandag 12. august 2024 kl. 16:40