Aldrig har der været så mange sager om svindel med netbank.

Net-svindel slår rekord: To kvinder over 80 år blandt ofrene

Netbank-svindel i Danmark slår alle rekorder og alene i første halvår var der over 5.200 sager. Forleden blev to kvinder over 80 år ofre.

Senest opdateret: tirsdag 19. december 2023

Danskerne bliver bedraget på nettet som aldrig før.

Mens der i hele 2022 var samlet 3.897 sager om netbank-svindel i Danmark, så er det tal alene i første halvår 2023 vokset til 5.212 sager.

Det viser nye tal fra Finans Danmark.

”De kriminelle har fundet ud af, at dette er en lukrativ metode. Vi er et samfund bygget op på tillid til hinanden. Og når de kriminelle udfordrer den tillid med løgnehistorier, så bliver vi udfordret. Det er derfor, det er vigtigt at være bevidst om, at de kriminelle gør de her ting – og de skyr ingen midler,” siger Ulrik Nødgaard, administrerende direktør i Finans Danmark. 

Senest er to kvinder over 80 snydt

Senest er to kvinder over 80 år blevet ofre for de kriminelles aktivitet.

Kvinderne på 81 og 88 år fra Roskilde blev torsdag og fredag snydt af en falsk bankmand til at udlevere deres dankort under påskud om hacking.

Den 81-årige blev ringet op torsdag, hvor hun blev overtalt til at udlevere sit kort og kode til en mand, som hun troede kom fra banken. Der blev efterfølgende hævet 16.300 kroner fra kortet. Først dagen efter fattede hun mistanke og anmeldte sagen.

Den 88-årige blev fredag kontaktet af en mand, som sagde han kom fra Spar Nord. Også her udleverede kvinden kortet til en falsk bankmand, som det efterfølgende lykkedes at hæve 20.000 kroner fra kortet.

Svindler mere – får mindre ud af det

Mens de kriminelle i hele 2022 på denne måde stjal 96,3 mio. kroner, så slap de i første halvår 2023 afsted med 54,5 mio. kroner. 

”I forhold til, at der har været over dobbelt så mange sager, så har de kriminelle altså ikke haft held med at stjæle dobbelt så mange penge. Det skyldes blandt andet, at bankerne bliver bedre og bedre til at screene og detektere transaktioner,” siger Ulrik Nødgaard. 

Der er dog grænser for, hvor meget bankerne kan stoppe. Og derfor er det utrolig vigtigt, at kunderne kender de kriminelles metoder og er på vagt. 

”Bankernes tilpasser løbende deres svindelbekæmpelse i forhold til de verserende svindelscenarier. Men det er svært at identificere de sager, hvor kunden selv opretter og godkender overførsler. Det er derfor det er så vigtigt, at vi alle er på vagt overfor de kriminelle, så vi i fællesskab kan få dem stoppet,” siger Ulrik Nødgaard.

7 gode råd om fup opkald

  1. Tjek om det er et nummer, du kender
  2. Tjek om det er et dansk nummer, som består af  otte tal og evt. begynder med +45 (svindlerne kan dog også ringe fra dansk nummer)
  3. Er du det mindste i tvivl, så tag ikke telefonen og ring ikke tilbage
  4. Læg på, hvis du bliver ringet op af en engelsktalende person, som du ikke kender (svindlerne kan dog også tale dansk)
  5. Søg på Google måske har andre allerede skrevet om den svindler, som har ringet til dig
  6. Bloker for fremtidige opkald fra nummeret
  7. Kontakt dit telefonselskab og fortæl om svindlen. De kan nogle gange sætte en stopper for svindleren

Først publiceret: mandag 4. december 2023
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 19. december 2023 kl. 11:20

Se, hvad vi ellers skriver om:

, , og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.