Antallet af anmeldelser om fup og svindel på nettet er steget med 30 procent på et år. Det er blevet sværere at gennemskue, om det er en ægte mail eller sms, man modtager

Politiet advarer: Voldsom stigning i IT-svindel

I 2023 modtog politiet over 35.000 anmeldelser om it-relateret økonomisk kriminalitet. Det er en stigning på 30 procent i forhold til året før.

Senest opdateret: mandag 29. april 2024

Du får en sms om, at din region har sendt dig digital post – du skal bare lige trykke på linket og logge ind med MitID.

Eller din MobilePay-app skal opdateres – du skal bare lige trykke på linket for at opdatere.

Stop op!

Hver dag prøver svindlere via sms at fiske kortoplysninger og oplysninger om MitID ud af borgere for at kunne misbruge dem.

Og særligt stigningen i denne type svindel har været medvirkende til, at antallet af anmeldelser af it-relateret økonomisk kriminalitet steg med 30 procent i 2023 sammenlignet med året før. I alt 35.000 anmeldelser.

Sværere at gennemskue

De nye voldsomme tal kommer fra Nationalt Center for IT-kriminalitet.

“Svindlerne er blevet markant dygtigere, og med få klik på computeren kan de nå meget bredt ud. Samtidig er det er blevet sværere at gennemskue, om det er en ægte mail eller sms, man modtager fra eksempelvis PostNord eller SKAT. Særligt sms-svindel har været i kraftig stigning – sidste år modtog vi 130 procent flere anmeldelser om sms-svindel end i 2022,” siger politiinspektør Jesper Kracht, som er chef for Nationalt Center for IT-kriminalitet i NSK.

Sms-svindel foregår ofte ved, at man får en sms-besked, der indeholder links til en falsk webside. På denne side kan gerningspersonen aflure ens kortoplysninger og MitID-oplysninger, når man indtaster dem.

Svindlerne bruger derudover ofte metoder, der får sms’erne til at se reelle ud, hvilket kan gøre svindlen svær at gennemskue.

Svindler med nye metoder

Den store stigning i antallet af anmeldelser om it-kriminalitet i 2023 skyldes dog ikke kun sms-svindel.

Faktisk ser politiet en stigning i stort set samtlige former for digital svindel, og derfor bør alle være opmærksom på risikoen for digital svindel, uanset køn og alder.

“Mange vil måske være tilbøjelige til at tænke, at det kun er ældre, der lader sig narre af svindlen. Virkeligheden er dog en helt anden, for det er i høj grad også unge, voksne og virksomheder, der fylder i anmeldelsestallene, ” siger Jesper Kracht.

“Det er ofte svært at gennemskue svindlen, men det bedste værn er at stoppe op, tænke sig om og eventuel søge råd fra en man stoler på, hver gang man får en sms, e-mail eller et telefonopkald, hvor man bliver bedt om at oplyse kortoplysninger eller logge ind med MitID,” siger han.

Se årsrapport fra Nationalt Center for IT-kriminalitet.

Sådan sker svindlen

Politiet oplever særligt mange svindel-sms’er, hvor afsenderen udgiver sig for at være fra:

  • Din region
  • Din bank
  • Skat
  • MobilePay
  • MitID
  • Politiet
  • Et fragtfirma, for eksempel PostNord, GLS, UPS og andre
  • En bekendt eller et nært familiemedlem, for eksempel modtagerens barn

Først publiceret: onsdag 3. april 2024
Artiklen er sidst opdateret mandag 29. april 2024 kl. 09:40

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.