Står du uden hotelværelse, selvom du har booket og betalt for et, har du krav på, at hotellet finder et tilsvarende værelse et andet sted til dig, lyder det fra Lars Arent, der er direktør for Forbruger Europa.

Overbooket hotel? Her er dine rettigheder

Som udgangspunkt kan hoteller ikke bare annullere dit værelse, hvis du har betalt for det. Medmindre disse to faktorer gælder.

Senest opdateret: onsdag 15. maj 2024

Du har måske prøvet, at dit fly har været overbooket. Måske har du endda mistet din plads eller blevet spurgt, om du vil vente og tage et senere fly.

Det kan også ske, hvis du har booket et hotelværelse.

Og pludselig står du uden tag over hovedet og ferien er ødelagt.

Står du i sådan en situation, har du nogle rettigheder, som du kan stå fast ved.

“Udgangspunktet er, at aftalen mellem gæst og hotel er bindende,” siger Lars Arent, der er direktør for Forbruger Europa, og peger på, at der alligevel er to måder, hvor hotellet grundlæggende kan tillade sig at gøre det.

Her skal du klage

  • Er værelset ikke ledigt, har du ret til at få et tilsvarende overnatningssted uden omkostninger for dig. Det gælder, uanset om du selv har booket, eller om det er gennem et rejseselskab.
  • Har du booket gennem et rejseselskab, skal du kontakte dem. Har du booket på nettet, skal du både kontakte overnatningsstedet og dem, du har booket igennem.
  • Det er dem, du har indgået aftalen med, som skal finde et nyt sted til dig. Hvis det nye sted er af ringere kvalitet end det, du selv bookede, kan du være berettiget til et nedslag i prisen.
  • Kan du ikke acceptere det nye sted, så har du krav på at få pengene tilbage og selv finde et nyt sted.

Kilde: Forbruger Europa.

Du skal blive præsenteret for det

Det første er, hvis der opstår en ekstraordinær situation – en såkaldt force majeure – som eksempelvis krig eller en naturkatastrofe.

Og det andet er, hvis hotellet tydeligt har gjort opmærksom på, at de har ret til at annullere opholdet efter nogle givne forudsætninger.

“Men så skal det være meget tydeligt fremhævet i aftalen, så det ikke kommer bag på nogen,” siger Lars Arent og uddyber:

“Står det på side tre i vilkår og betingelser, er det ikke tilstrækkeligt. Det skal være noget, man er blevet præsenteret for, så man kan indrette sig efter den risiko.”

Oplever du at ankomme til et fyldt hotel, selv om du har betalt for et værelse, bør du kræve, at stedet eller bookingportalen finder et andet sted til dig.

“Det sted skal være lige så godt eller bedre. Og så skal det ikke koste dig ekstra,” siger direktøren.

Sådan kan du være berettiget erstatning 

Spørger man Martin Bruun-Houmølle, der er seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, er han enig i, at hvis du har booket et værelse og betalt for det, er aftalen bindende.

“Kommer selskabet så efter og bryder den aftale, så har du ret til at få pengene retur,” siger han.

Får du besked om annulleringen få dage inden afrejse, kan det godt være dyrere at booke et nyt værelse, fordi du ikke længere er ude i god tid.

“I så fald kan du godt være berettiget til at få erstattet dine merudgifter,” fastslår seniorjuristen.

Det betyder dog ikke, at du i så fald kan booke et luksushotelværelse og forvente, at det tidligere hotel betaler det for dig, hvis dit oprindelige værelse ikke kostede i nærheden af det.

“Find noget tilsvarende. Både med hensyn til stand og pris,” siger Martin Bruun.

Husk at tjekke her inden

Men inden du overhovedet booker værelset, er en søgning på nettet et godt sted at starte.

“Det er altid en god idé at undersøge, hvem du handler med. Hvis hotellet har en tendens til at overbooke, er der nok også andre, som har haft samme oplevelse,” siger Martin Bruun-Houmølle.

De regler gælder ikke kun for hoteller, lyder det fra Lars Arent fra Forbruger Europa.

Det er det samme for private udlejere, der lejer deres bolig gennem platforme som Airbnb.

“Her er aftaler også bindene. Private udbydere kan dog sjældent vise dig til en anden udbyder, så det er sværere at komme igennem med et krav”, siger Lars Arent.

“I disse tilfælde kan vi hos Forbruger Europa eksempelvis heller ikke hjælpe, så du kan være afhængig af at skulle kontakte bookingplatformen, hvor du lejede stedet.”

Først publiceret: onsdag 15. maj 2024
Artiklen er sidst opdateret onsdag 15. maj 2024 kl. 10:34

Se, hvad vi ellers skriver om:

  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.