En husstand med både elbil og varmepumpe i stedet for benzinbil og gasfyr vil kunne spare over 14.000 kroner på energiregningen.

Det sparer du på skift til elbil og varmepumpe

Grøn omstilling er ikke kun godt for klimaet, det kan også være godt for pengepungen. Men der er omkostninger forbundet med at skifte til elbil og varmepumpe.

Senest opdateret: mandag 21. oktober 2024

I 2024 vil den årlige besparelse være over 14.000 kroner for husstande, der både har skiftet benzinbilen ud med en elbil og skrottet gasfyret til fordel for en varmepumpe.

Det viser nye tal fra brancheorganisationen Green Power Denmark.

Den årlige energiregning i 2024 for elektrificerede husstande lyder på 8.851 kroner. Og det er 14.426 kroner lavere end det beløb, som ejere af benzinbiler og naturgasfyr må betale.

I regneeksemplet er der taget udgangspunkt i en elbil, der kører 4,6 kilometer per kilowatt-time, og en benzinbil, der kører 15 kilometer per liter. Kørselsbehovet for begge biltyper er på omkring 10.000 kilometer.

Det årlige varmebehov i boligen er sat til 13,2 megawatt-timer.

Større investering

Beregningerne omfatter dog ikke omkostningerne ved at anskaffe elbil og varmepumpe.

“En ny elbil er for de fleste en større investering. Og en ny luft til vand-varmepumpe kan koste op mod 100.000 kroner mere end et nyt gasfyr,” udtaler cheføkonom hos Green Power Denmark Martin Ingerslev.

Der findes forskellige typer af varmepumper. En luft til vand-varmepumpe omdanner varmeenergien i luften udenfor til rumvarme.

De seneste år er salget af varmepumper faldet. Det kan skyldes uklarhed om, hvor og hvornår der eventuelt bliver udrullet fjernvarme, og en manglende slutdato for gasnettet, vurderer Green Power Denmark.

“Det er vigtigt, at der er økonomiske incitamenter, som kan støtte borgernes grønne valg,” siger Martin Ingerslev.

Salget af elbiler stiger fortsat

Til gengæld er der fortsat gang i elbilsalget, som ifølge Green Power Denmark er godt hjulpet af, at afgifterne står til at blive reduceret væsentligt fra 2026.

Også bilejernes interesseorganisation, FDM, har lavet beregninger på, hvad det vil koste at køre i en elbil i forhold til en sammenlignelig benzinbil.

“Ser vi udelukkende på omkostninger til opladning og benzin, kan elbilejere spare op mod 1000 kroner om måneden,” siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru, men påpeger, at beregningen er lavet med udgangspunkt i et kørselsbehov på 20.000 kilometer om året.

Bedre med egen ladeboks

Han tilføjer, at besparelsen vil være størst for de elbilejere, som har mulighed for at oplade elbilen derhjemme med egen ladeboks.

“Og hvis man sørger for at jagte de billige elpriser, kan besparelsen være endnu større end 1000 kroner om måneden,” siger Ilyas Dogru.

“Det er én af fordelene ved elbilen – at man kan vente med at oplade, til strømmen er billigst.”

Hvis ikke det er muligt at oplade derhjemme, vil den økonomiske gevinst være mindre, fordi prisen på offentlige ladestandere typisk er højere.

Der er forskel på energiomkostninger

* I 2024 vil den årlige udgift til energiomkostninger for en elbil og luft til vand-varmepumpe være 8851 kroner. Har man i stedet en benzinbil og gasfyr, stiger udgifterne til 23.277 kroner. Tallene stammer fra august 2024.

* I 2023 var energiomkostningerne 10.048 kroner for el og 23.577 kroner for fossile brændstoffer.

* Udgifterne i 2022 var 15.828 kroner for el og 33.366 kroner for fossile brændstoffer. Og i 2021 var beløbene henholdsvis 9653 kroner og 23.945 kroner.

* 2020 var 6685 kroner for el og 17.546 for fossile brændstoffer.

* Regneeksemplerne tager udgangspunkt i en elbil, der kører 4,6 kilometer per kilowatt-time, og en benzinbil, der kører 15 kilometer per liter – begge ved et årligt kørselsbehov på omkring 10.000 kilometer. Boligens varmebehov er sat til 13,2 megawatt-timer årligt.

Kilde: Green Power Denmark.

Først publiceret: mandag 21. oktober 2024
Artiklen er sidst opdateret mandag 21. oktober 2024 kl. 10:29

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.