![](https://fagligsenior.dk/wp-content/uploads/2025/02/digitasle-seniorer-683x385.jpg.webp)
Ældre mest tilfredse med digital løsning
Det er de ældre, der er allermest tilfredse med Digital Post og borger.dk. Generelt er der i befolkningen stor tilfredshed med de offentlige løsninger, viser undersøgelse.
Senest opdateret: torsdag 6. februar 2025
Det er de ældste, der er allermest tilfredse med at bruge Digital Post og hjemmesiden borger.dk
Det viser en undersøgelse, der er foretaget af Epinion for Digitaliseringsstyrelsen.
”Det er rigtig positivt, at en stor andel af danskerne er tilfredse med vores offentlige digitale løsninger. Det er enormt vigtigt, da det er fundamentet for, at vi kan fortsætte den digitale rejse, som Danmark er på,” siger digitaliseringsminister Caroline Stage (M).
Særlig grad tilfredse med Digital Post
I følge undersøgelsen er det især den offentlige Digital Post-løsning, der scorer højt.
Godt tre ud af fire brugere er tilfredse.
De ældre brugere på 65 år eller derover er i særlig grad tilfredse. 85 procent af brugere i denne aldersgruppe angiver, at de er tilfredse med løsningen, fremgår det af undersøgelsen.
Tre procent af brugerne er Digital-Post giver i undersøgelsen udtryk for utilfredshed med Digital Post, hvilket samtidig er en højeste andel af utilfredse blandt de offentlige digitale læsninger i undersøgelsen.
Største grad af tilfredshed med Borger.dk
Også borger.dk scorer højt hos ældre danskere.
Her udtrykker brugere i aldersgruppen 65 år eller derover udtrykker den største grad af tilfredshed, idet 79 procent angiver at være tilfredse med løsningen.
Blandt de øvrige aldersgrupper ligger tilfredsheden mellem omkring 67 procent, viser undersøgelsen.
Stigende tilfredshed med MitID
Tilfredsheden med MitID er også høj.
83 procent af brugerne- mere end fire ud af fem brugere, er tilfredse med løsningen. Det er 9 procentpoint mere end den seneste undersøgelse i 2023.
Tilfredsheden varierer ikke på tværs af køn og alder.
“Digitaliseringsstyrelsen har siden sidste måling arbejdet med en række forbedringer i MitID. For eksempel kan man nu ved hjælp af et enkelt klik skifte over til MitID appen, når man skal godkende en handling med MitID på sin mobiltelefon. Det er også blevet lettere at aktivere en ny MitID app på en anden enhed, ved at man kan kopiere sin MitID app over på for eksempel en ny telefon,” forklarer Digitaliseringsstyrelsen.
Glade for sundhedskort-app
Tilfredsheden med sundhedskort-appen er også meget høj, fremgår det.
Få gratis nyhedsbrev om politik
Få nyheder om seniorpolitik direkte i din mailboks, når nyheden sker.
Tilmeld dig Faglige Seniorers nyhedsbrev om seniorpolitik.
Det er gratis.
85 procent af brugerne er overordnet set tilfredse med appen og har generelt gode oplevelser med at bruge løsningen.
“Den høje tilfredshed kan sandsynligvis forklares med, at løsningen er frivillig og simpel at bruge,” oplyser Digitaliseringsstyrelsen.
Tilfredsheden med sundhedskort-appen varierer ikke på tværs af køn, alder og brugsfrekvens.
Kun en procent af appens brugere er utilfredse, i følge undersøgelsen.
![Sundhedskort appen](https://fagligsenior.dk/wp-content/uploads/2021/05/sundhedskortet-160x95.jpg)
Over 75 år havde mindre tillid
En undersøgelse fra Danmarks Statistik i 2023 viste til gengæld , at ældre over 75 år er dem, der har mindst tillid til det offentliges digitale løsninger.
For mens næsten fire ud af fem borgere i følge Danmarks Statistik i 2+23 havde tillid til det offentliges digitale løsninger som MitID og Digital Post, gælder det kun for 67 procent af borgere over 75 år.
Tallet for de plus 75-årige var dog steget fra 65 procent i 2021.
Det viser undersøgelsen
Målingen er foretaget af Epinion for Digitaliseringsstyrelsen i 2024. Tal i parentes er tallene fra 2023.
Løsning (tal angivet i pct.) |
Tilfreds |
Neutral |
Utilfreds |
Digital Post |
76 (79) |
21 (16) |
3 (5) |
MitID |
83 (74) |
15 (20) |
2 (6) |
Borger.dk |
70 (71) |
27 (25) |
2 (4) |
Sundhedskort-app |
85 (83) |
14 (15) |
1 (2) |
Kørekort-app |
88 (91) |
11 (8) |
1 (3) |
Digital Post til virksomheder |
54 (53) |
33 (34) |
12 (13) |
MitID Erhverv* |
80 (70) |
15 (20) |
5 (10) |
- Anm: Tilfredsheden måles på en skala fra 1-10. Tilfreds (7-10), neutral (4-6) og utilfreds (0-3).
- Tal i parentes angiver tilfredsheden i 2023
- *Tallet indeholder både tilfredsheden med MitID Erhverv og MitID Privat til Erhverv.
Data er indsamlet i oktober og november 2024 blandt et repræsentativt udsnit af brugerne af løsningerne og er baseret på svar fra mellem 1.005 og 1.050 respondenter for de borgerrettede løsninger og mellem 1.309 og 1.588 respondenter for de virksomhedsrettede løsninger.
Undersøgelserne indeholder spørgsmål om blandt andet tilfredshed, tillid, sikkerhed, anvendelse, brugervenlighed og supportbehov.
Se hele undersøgelsen her (pdf)
Har du tillid til det offentliges digitale løsninger?
Hvor tilfreds er du?
Er du supertilfreds, tilfreds eller utilfreds med det offentliges digitale løsninger? Din holdning er velkommen på Faglige Seniorers Facebook-side.
Først publiceret: torsdag 6. februar 2025
Artiklen er sidst opdateret torsdag 6. februar 2025 kl. 22:06