
Ring om problemer i ældreplejen: Tal frit og anonymt med Ældrelinjen
Borgere, pårørende og ansatte kan kontakte det nye ældretilsyn, hvis de er bekymrede for forholdene i ældreplejen. Også anonymt.
Senest opdateret: mandag 7. juli 2025
Har du en bekymring om forholdene på et plejehjem eller i hjemmeplejen, kan du som noget nyt ringe til tilsynets Ældrelinje.
Her sidder ældretilsynet klar på linjen, uanset om du skriver eller ringer som borger, medarbejder, leder eller pårørende.
“Jeg er meget glad for, at Ældrelinjen er oprettet. Den giver både mulighed for løbende feedback til tilsynet samtidigt med, at den understøtter en kulturændring med åbenhed om udfordringer, som ellers ikke ville være kommet frem,” siger ældreminister Mette Kierkgaard (M).
Det kan du henvende dig om
Du kan kontakte Ældrelinjen, hvis du oplever bekymrende forhold i forhold til:
- ældres selvbestemmelse
- tilliden til medarbejderne og den borgernære ledelse
- samspillet med pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfund
Henvendelse til Ældrelinjen er anonym, medmindre du udtrykkeligt ønsker noget andet. Det betyder, at plejeenheden ikke får at vide, hvem du er.
Ældretilsynet vil heller ikke bruge dine oplysninger på en måde, så du kan genkendes af plejeenhedens personale eller andre.
Ring til Ældrelinjen
Du kan kontakte Ældrelinjen alle hverdage – dog ikke fredag – på følgende numre:
Nord: 72 33 30 70
Syd: 89 70 17 02
Øst: 70 20 20 18
Telefontid er:
Mandag–onsdag kl. 10–12
Torsdag kl. 13–15
Der er lukket i weekender, på helligdage og udvalgte dage som Grundlovsdag og 1. maj.
Find din Ældrelinje
Find din Ældrelinje via Ældretilsynets digitale kort. Du skal blot finde den kommune, plejeenheden ligger i.
Hvad sker der med din henvendelse?
Når du kontakter Ældrelinjen, vurderer tilsynet først, om sagen handler om kvaliteten i helhedsplejen. Hvis det er tilfældet, vurderes det, om den pågældende plejeenhed har brug for rådgivning.
Du får dog ikke besked om, hvorvidt tilsynet følger op.
Vigtigt at henvende sig det rette sted
Ældrelinjen tager kun imod henvendelser om forhold inden for deres område.
Hvis din henvendelse handler om udmåling af støtte, skal du kontakte den lokale kommune.
Handler din henvendelse som om medicinering eller dokumentation, skal du kontakte Styrelsen for Patientsikkerhed.
Før du ringer – tal med plejeenheden
Det anbefales, at du først taler med plejehjemmets ledelse eller den ansvarlige kommune. Men hvis du fortsat er bekymret – eller ikke føler dig tryg ved at stå frem – er Ældrelinjen klar til at lytte.
Del info med andre
Du kan gøre andre opmærksom på Ældrelinjen ved at dele artiklen på Faglige Seniorers Facebook-side.
Først publiceret: tirsdag 1. juli 2025
Artiklen er sidst opdateret mandag 7. juli 2025 kl. 14:41