Knud Erik Rasmussen viser stoppestedet nær sit hjem, hvor Movia har fjernet ruteplan og køreplan.

Halv sejr: Movia genindfører ruteplaner

Ruteplanerne kommer tilbage på stoppestederne, men det gør køreplanerne ikke. Det er en vigtig kamp for hele landet, mener Knud Erik Rasmussen fra Movias tilgængelighedsforum.

Som Faglige Seniorers nyhedsbrev tidligere har berettet, havde Movia besluttet af fjerne køreplanerne uden at spørge brugerne. I stedet for køreplaner opsatte Movia information med telefonnummer og standernummer, så man med en app eller telefonopringning kan få oplysning om, hvornår busser kører.

I en pressemeddelelse skriver Movia, at en enig bestyrelse nu har lyttet til kritikken, så ruteplanerne på stoppestederne vil blive genopsat, så kunderne får mere tid til at vænne sig til at finde og bruge rutebeskrivelserne på de digitale medier.

Der er i alt 14.500 stoppesteder, og Movia forventer at have de sidste rutebeskrivelser oppe på stoppestederne i løbet af sommeren i år. De stoppesteder, som ikke har digitale informationsskærme vil blive prioriteret først.

Ruteplanerne kommer tilbage

I mellemtiden vil man som noget nyt kunne tage et print af bussens køreplan i bussen.

Movias bestyrelsesformand Kirsten Jensen udtaler i pressemeddelelsen:

”En af de ting, som har fyldt mest i debatten er, at det er blevet for svært at se retningen på bussen. Debatten har gjort stort indtryk på os, og derfor har vi besluttet, at sikre en bedre overgang til det digitale ved at styrke muligheden for at se bussens rute og retning på stoppestederne”.

Movias tilgængelighedsforum

Movias tilgængelighedsforum består af:

3 personer fra Danske Handicaporganisationer
2 personer fra Ældre Sagen
2 personer fra Faglige Seniorer
3 personer fra Movia

Tilgængelighedsforummet kan blandt andet drøfte forhold vedrørende tilgængelighed til Flextrafik, bus, servicebusser og havnebusser, samt tværgående emner som Movias hjemmeside og billetsystem, fremgår det af formålsparagraffen.

”Det er ikke nok! Det er kun ruteplanerne og ikke selve køreplanen, der kommer tilbage, og det er ikke godt nok. Nu vil man stadig kunne se, hvor bussen køre hen, men ikke hvornår den kommer. Køreplanen skal man hente i bussen”, forklarer Knud Erik Rasmussen, som er sektionsformand i Faglige Seniorer Storstrøm og repræsentant i Movias tilgængelighedsforum, hvor han vil tage sagen op igen.

Mere digitale i fremtiden

”Vi kommer ikke uden om, at vi skal udvikle os og blive mere digitale i vores samfund. Generelt forventes det, at Movia kan følge med den digitale udvikling, og det er sjældent, at Movia bliver skældt ud for at være for digitale. Derfor holder vi fast i, at vi skal den digitale vej, men vi vil gerne gøre det på en måde, hvor vi kan få så mange som muligt af de borgere med, som gerne vil”, skriver Kirsten Jensen bestyrelsesformand for Movia.

Knud Erik Rasmussen, der er formand for Faglige Seniorers sektion Storstrøm, der dækker Sydsjælland, Lolland og Falster mener, at det især rammer ældre og borgere i tyndt befolkede områder.

”Selvfølgelig skal Movia udvikle sig digitalt, men tænk på at ude på landet, er der ikke elektroniske standere, hvor man kan se, hvornår den næste bus kommer. Jeg synes, at de burde starte der. Den her beslutning kommer 5-10 år for tidligt. Der er alt for mange ældre borgere, som ikke er digitale nok til at bruge deres mobiltelefon til at se, hvornår den næste bus kommer. Det her er besluttet af folk, som ikke har nogen anelse om, hvad det vil sige at være senior og afhængig af offentlig trafik”, siger en bekymret Knud Erik Rasmussen.

Betydning for hele landet

Movia er Danmarks største trafikselskab med mere end 215 millioner passagerer om året på 450 buslinjer. Movia er ejet af 45 kommuner og to regioner på Sjælland.

Selvom Movia kun kører på Sjælland er kampen for køreplaner vigtig for resten af landet.

”Der er ingen tvivl om, at resten af landets busselskaber følger udviklingen tæt. Hvis det lykkedes for Movia, vil det uden tvivl sprede sig til resten af landet. Der er mange penge at spare. For Movia er det en million kroner”, konstaterer Knud Erik Rasmussen.

Sådan ser skiltet på et Movia busstop ud i dag uden ruteplan og køreplan.

 

Artiklen er sidst opdateret tirsdag 9. april 2019 kl. 10:51