Fysiske køreplaner ved busstoppestederne bliver erstattet af sms-service og QR-koder. Had mener du om det? Du kan sige din mening i Passagerpulsens fokusgruppe.

Fjernede bus-køreplaner: Movia spurgte ikke brugerne

Ældre- og handicaporganisationer blev hverken spurgt eller orienteret, før trafikselskab fjernede køreplaner fra stoppesteder.

Senest opdateret: mandag 4. marts 2019

(Artiklen er opdatereret med en kommentar fra Movia, der er modtaget efter deadline)

Det har skabt voldsom kritik fra passagererne på Sjælland, at trafikselskabet Movia har fjernet køreplanerne fra busstoppestederne. I stedet skal de rejsende orientere sig om tiderne på en app eller ved telefonopringning.

Det har ALDRIG været forelagt os.

Knud Erik Rasmussen, medlem af Movias Tilgængelighedsforum

Nu viser det sig, at Movia ikke har forelagt fjernelsen af de fysiske køreplaner for trafikselskabets eget tilgængelighedsforum, der består af repræsentanter fra Faglige Seniorer, Ældre Sagen og en række handicaporganisationer.

Det oplyser medlem af udvalget, Knud Erik Rasmussen, fra Faglige Seniorer.

”Fjernelsen af køreplanerne fra busstoppestederne har aldrig været forelagt for os i forummet, og vi har ikke godkendt, at det er sket. Vi er lodret imod beslutningen, og det har vi gjort kraftigt opmærksom på ved det seneste møde i forummet 14. februar,” siger Knud Erik Rasmussen til Faglige Seniorers nyhedsbrev.

Læs også: Tog- og buspassagerer må holde sig: Kun DSB-toilet på hver 6. station

Knud Erik Rasmussen, sektionsformand i Faglige Seniorer Storstrøm
Knud Erik Rasmussen, sektionsformand i Faglige Seniorer Storstrøm: Under al kritik at Movia har fjernet køreplaner – og det uden først at orientere eller spørge brugerne i deres eget tilgængelighedsforum.

Der har ikke været dialog

Ifølge Movias hjemmeside skal tilgængelighedsforummet skabe dialog omkring Movias krav til tilgængelighed i de produkter og den service, der leveres.

Forummet skal endvidere have fokus på de områder, som Movia har direkte indflydelse på i forbindelse med trafikselskabets kollektive trafiknet og kørselsordninger.

Movias tilgængelighedsforum

Movias tilgængelighedsforum består af:

3 personer fra Danske Handicaporganisationer
2 personer fra Ældre Sagen
2 personer fra Faglige Seniorer
3 personer fra Movia

Tilgængelighedsforummet kan blandt andet drøfte forhold vedrørende tilgængelighed til Flextrafik, bus, servicebusser og havnebusser, samt tværgående emner som Movias hjemmeside og billetsystem, fremgår det af formålsparagraffen.

”Det mener vi ikke er opfyldt i den her sag. Tværtimod har vi på mødet 14. februar protesteret mod, at Movias ledelse i deres udmelding til pressen har oplyst, at tilgængelighedsforummet og Faglig Seniorer med flere har godkendt, at der ikke længere skal opsættes køreplaner. Det har ALDRIG været forelagt os,” understreger Knud Erik Rasmussen.

Læs også: Trodser digitalisering: Pensionister kan fortsat rejse med papkort

Køreplaner skal op igen

Ifølge Knud Erik Rasmussen er det i stedet tilgængelighedsforummets anbefaling, at der igen opsættes køreplaner ved busstoppestederne, så det er muligt at se, hvornår bussen kører.

Movias bestyrelse

Movias bestyrelse er valgt for perioden 2018-2021 og består af følgende:

  • Kirsten Jensen, bestyrelsesformand og borgmester i Hillerød (A)
  • Per Hovmand, næstformand og byrådsmedlem i Sorø Kommune og regionsrådsmedlem i Region Sjælland (C)
  • Benedikte Kiær, borgmester i Helsingør Kommune (C)
  • Christoffer Buster Reinhardt, Region Hovedstaden (C)
  • Henrik Hvidesten, borgmester i Ringsted Kommune (V)
  • John Engelhardt, borgmester i Glostrup Kommune (V)
  • Mikael Smed, Vordingborg, borgmester i Vordingborg Kommune (A)
  • Niels E. Bjerrum, borgerrepræsentant i Københavns Kommune (A)
  • Peter Jacobsen, Region Sjælland (O)

”Det virker pænt sagt ikke særlig gennemtænkt og er en dårlig service overfor ældre og turister. Faktisk sætter sagen hele det offentlige transport i et meget dårligt lys,” mener Knud Erik Rasmussen.

I stedet for køreplaner er der opsat information med telefonnummer og standernummer, så man gennem en app eller telefonopringning kan få oplysning om, hvornår busser kører.

Ifølge Movia er beslutningen om at fjerne køreplanerne taget på baggrund af en undersøgelse, der viser, at 7 ud af 10 rejsende sjældent eller aldrig orienterer sig om tider gennem de køreplaner, der er ophængt ved busstoppestederne.

Ifølge TV Lorry fjernede trafikselskabet i december køreplanerne fra busstandere ved omkring 450 busruter, der tilsammen betjener 14.000 busstoppesteder.

Læs også: 69-årig gigtsyg: Umuligt at finde ud af hvornår bussen går til sygehuset

Rammer ældre

Knud Erik Rasmussen, der også er formand for Faglige Seniorers sektion Storstrøm, der dækker Sydsjælland, Lolland og Falster mener, at det især rammer ældre og borgere i tyndt befolkede områder, at der nu ikke længere er ophængte køreplaner ved busstoppestederne.

Heller ikke alle ældre har smartphones og adgang til apps, som man skal bruge nu for at få bustiderne.

”Når bussen måske kun går et par gange om dagen, skal man jo kunne orientere sig om det straks ved busstoppestedet. Der kommer nødvendigvis ikke en bus lige om lidt. Heller ikke alle ældre har smartphones og adgang til apps, som man skal bruge nu for at få bustiderne – i øvrigt er skriften på tavlerne om telefonnumre, man kan ringe på, skrevet så småt, at seniorer og svagtseende har svært ved at læse det,” fortæller Knud Erik Rasmussen.

Movia: Vi vil følge op på reaktionerne

Faglige Seniorers nyhedsbrev har bedt Movia kommentere på kritikken om, at selskabets tilgængelighedsudvalg ikke er blevet spurgt eller orienteret om nedtagningen af buskøreplanerne ved stoppestederne.

Nyhedsbrevet har modtaget følgende kommentar:

Som offentlig virksomhed har det gennem flere år været et prioriteret område for Movia at udvikle digitale løsninger. Det gælder inden for billetprodukter, services og trafikinformation. Movias tilgængelighedsforum er løbende orienteret om Movias digitale strategi.

Beslutningen om at udfase de trykte køreplaner er taget af en enig bestyrelse.

Kirsten Jensen, bestyrelsesformand i Movia

”Beslutningen om at udfase de trykte køreplaner er taget af en enig bestyrelse, som har lagt vægt på, at der stadig er adgang til trykt information for de borgere, der ønsker det. Vi har også lagt vægt på, at man kan få adgang til liveopdateret information ved busstoppestedet uden brug af en smartphone. Derfor har vi sms 1250-servicen, som kan bruges af alle mobiltelefoner. Når vi beslutter sådanne større ændringer i den kollektive transport, følger vi selvfølgelig op på reaktionerne på kommende bestyrelsesmøder. Det vil vi også gøre i denne sag. Indtil da har jeg eller Movia ikke flere kommentarer til beslutningen,” skriver Movias bestyrelsesformand Kirsten Jensen i en kommentar. Hun er også socialdemokratisk borgmester i Hillerød.

Knud Erik Rasmussen siger hertil, at tilgængelighedsforummet ganske rigtigt løbende er orienteret om Movias digitale strategi.

“Men på intet tidspunkt er de konkrete planer om nedtagningen af køreplanerne ved busstoppestederne blevet forelagt udvalget. Heller ikke efter at beslutningen blev taget. Vi har fra Faglige Seniorer og de andre organisationer i forummet selv måtte bringe emnet på bane på et møde i forummet 14. februar,” fastslår Knud Erik Rasmussen.

Kom med din mening

Movia er havnet i en sand shitstorm, efter at trafikselskabet har fjernet køreplanerne fra busstoppestederne. Men hvad synes du om, at Movia har fjernet køreplanerne. Din mening er velkommen i debatten på Faglige Seniorers Facebook-side – KLIK HER

MOVIA: FJERNER KØREPLANER – OVERSER ÆLDRE OG HANDICAPPEDE Movia er havnet i en sand shitstorm, efter at trafikselskabet…

Slået op af Faglige SeniorerTirsdag den 19. februar 2019

Først publiceret: tirsdag 19. februar 2019
Artiklen er sidst opdateret mandag 4. marts 2019 kl. 10:08

Se, hvad vi ellers skriver om:

, , og