Ældre er fortsat udsat for svindel over telefonen - og lader sig fuppe trods advarsler om ikke at udlevere personlige oplysninger.

80-årig gav personlige oplysninger til telefon-tyv: Større beløb hævet

Trods advarsler udleverer ældre fortsat kontonumre og NemId til kriminelle, der ringer op. 80-årig kvinde fik hævet større beløb fra sin konto. Du kan hjælpe med at advare om svindel.

Senest opdateret: tirsdag 10. november 2020

Kriminelle har fortsat kronede dage, når de ringer til ældre og udgiver sig for at være fra et pengeinstitut.

En 80-årig kvinde fra Østjylland udleverede oplysninger om dankort, sit personnummer og sit NemId samt en række koder fra NemId’et til en person, der havde ringet hende op.

Han fortalte, at kvindens konto var blevet hacket. Og at han for at stoppe hackerangrebet skulle han blot bruge hendes personlige oplysninger.

Den følgende dag blev kvinden ringet op af sin bank, som oplyste at der var hævet et større beløb fra hendes konto.

85-årig gav dankort til falsk bankmand

Også på Sjælland er der en bølge af svindel over telefonen mod ældre.

I Gørlev udleverede en 85-årig kvindes sit dankort til en falsk bankmand.

Hun var før dette blevet ringet op en fremmed mand, der udgav sig for at ringe fra Sparekassen. Han oplyste, at kvindens dankort var blevet hacket, og at der var forsøgt hævet penge på det.

Den falske bankmand ville derfor sende en tekniker til afhentning af hendes dankort, som skulle lægges i en kuvert forsynet med en bestemt kode.

Under samtalen med den falske bank dukkede teknikeren op og fik dankortet udleveret. Kort efter oplyste den falske bankmand under telefonsamtalen, at man nu havde modtaget dankortet, hvorefter samtalen pludselig blev afbrudt.

Svindel på telefonen

Telefonnumrene bag fupopkald kan være svære at genkende som svindelnumre. De kan nemlig både være hemmelige numre, have dansk område-kode og ligne de numre, som danske virksomheder har.

Tager du telefonen, kan du spotte en svindler på:

  • Opkaldet handler om at få personlige oplysninger ud af dig
  • Personen påstår, at han vil hjælpe dig med din computer eller at du har problemer for eksempel med dit betalingskort.
  • Svindleren vil ofte forsøge at skræmme dig til at udlevere dine oplysninger.

Udlever ALDRIG personlige oplysninger til personer, du ikke kender eller har en aftale med.

Den 85-årige kontaktede straks et familiemedlem, som var behjælpelig med at få dankortet spærret via banken. Det rigtige bankpersonale kunne dog oplyse, at der allerede var foretaget en uberettiget hævning på 13.000 kroner i en pengeautomat.

“Metoden er desværre kendt”, lyder det fra politiet, der igen opfordrer til, at du aldrig udleverer dine oplysninger via telefonen.

“De virksomheder og myndigheder, som skal bruge dine oplysninger, har dem allerede”.

Opfordring: Snak med ældre om svindel

Politiet opfordrer også pårørende og bekendte til at tale med ældre medborgere om, at der kan risikere at blive udsat for svindel.

”Har du for eksempel bedsteforældre i familien eller en ældre nabo, vil det være godt at tage en snak med dem om, hvad de skal være opmærksomme på, hvis de bliver kontaktet af en fremmed,” lyder det fra politiet.

Vær med til at advare andre

Du kan hjælpe med at gøre ældre opmærksom på, at de kan blive udsat for telefon-svindel – og at de ALDRIG må udlevere personlige oplysninger og bank- og kontonumre, NemID eller NemId-numre til personer, der ringer dem op. Gå ind på Faglige Seniorers Facebook-side – og del opslaget.

https://www.facebook.com/fagligsenior/posts/3382740928440828

Først publiceret: onsdag 14. oktober 2020
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 10. november 2020 kl. 14:46

Se, hvad vi ellers skriver om:

og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.