Patientforsikringen har givet erstatning til pårørende til mand, der blev smittet og døde på sygehus. Flere kan have ret til erstatning, men søger ikke.

Død efter at være smittet med corona på sygehus: Pårørende får erstatning

Patient døde efter at være smittet med corona på sygehus. Nu får de efterladte erstatning. Direktør: Mange ved ikke mulighed for erstatning findes.

Senest opdateret: tirsdag 10. november 2020

En midaldrende mand mistede i foråret livet, da han blev smittet med COVID-19 efter at være blevet indlagt på sygehus.

Nu har Patienterstatningen anerkendt en ansøgning om erstatning fra de efterladte til manden.

Hvor stor erstatningen til de efterladte bliver opgjort senere.

Smittet på sygehus

Patienterstatningen kan tildele erstatning i sagen, fordi patienten med overvejende sandsynlighed blev smittet på sygehuset, hvor han blev behandlet for en anden sygdom.

Det kunne man se ved at sammenholde mandens prøvesvar med den periode, hvor han var indlagt.

Det pågældende sygehus har oplyst, at det fulgte alle Sundhedsstyrelsens retningslinjer.

Erstatning – selv om der ikke er fejl

Selv om der ikke er begået en fejl, kan patienter eller deres pårørende stadig have ret til erstatning.

Få de seneste nyheder og råd til seniorer om corona

Gør som 129.000 andre seniorer.
Få vores gratis nyhedsbrev om corona, pension, tillæg og meget andet. Samtidig deltager du i konkurrencen om brunch for to

Tilmeld nyhedsbrevet her

”I denne afgørelse slår vi på ingen måde sygehuset i hovedet og siger, at de har svigtet. Men selvom personalet gør alt efter bogen, så har vi også en venlig lovgivning, der giver patienter ret til erstatning, hvis de får en skade, der er meget sjælden og alvorlig i forhold til den sygdom, som de blev behandlet for. Vi vurderer, at det er tilfældet i denne her sag, hvor manden er død, selvom han var i god bedring med den sygdom, han var indlagt til behandling for,” siger Karen-Inger Bast, direktør for Patienterstatningen.

144 sager om smitte

Indtil nu 144 erstatningssager om coronasmitte

Patienterstatningen deler sager vedrørende COVID-19 ind i tre kategorier. Indtil videre er der kommet følgende sager ind:

  • 24 sager om patienter smittet på sygehus, plejehjem eller lignende.
  • 2 sager om aldrig eller for sent indlagt med symptomer på COVID-19.
  • 118 sager om skader på grund af udskudt behandling.

Ifølge Patienterstatningen er 144 sager umiddelbart ikke mange i sammenligning med de smitteudbrud, der bliver omtalt i medierne.

Ved ikke muligheden findes

”Jeg kan godt frygte, at der er patienter eller pårørende, der går glip af en erstatning, som de har ret til, fordi de ikke ved, at muligheden findes,” siger Karen-Inger Bast, direktør for Patienterstatningen. Hun håber især på at få hjælp fra sundhedspersonalet til at få oplyst om muligheden for erstatning.

Hun minder om, at der skal være tale om alvorlige skader, før man kan få erstatning for COVID-19. Loven giver ikke en patient ret til erstatning, hvis patienten for eksempel er syg i et par uger og derefter kommer sig helt.

Sådan søger du erstatning

Du kan søge om erstatning hos Patienterstatningen, hvis du har fået en skade af sundhedsfaglig behandling, som du ikke ellers ville have fået.

Du kan søge erstatning på vegne af dig selv eller en anden. Du kan ansøge digitalt eller udfylde og sende et ansøgningsskema.

Du kan læse mere og ansøge om erstatning her.

 

Først publiceret: tirsdag 27. oktober 2020
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 10. november 2020 kl. 14:35