Bankkunder i Frøs Sparekasse fik sig noget af en overraskelse, da banken lukkede for funktioner i netbanken.

Aldersdiskrimination: Bank lukkede for netbank for kunder over 70 år

Frøs Sparekasse mente, at kunder over 70 var for gamle til at overføre penge i netbanken, fordi de kunne blive fuppet af svindlere.

Senest opdateret: tirsdag 7. december 2021

Personer over 70 år er særligt udsatte, når det kommer til svindelforsøg fra kriminelle, vurderede Frøs Sparekasse tidligere i år.

Derfor fjernede banken uden varsel kundernes adgang til at overføre penge via netbank til personer uden for sparekassen.

Det skete i april i år. Nu har Forbrugerombudsmanden afgjort, at det er i strid med betalingsloven.

”Et pengeinstitut må gerne spærre en konto eller lukke for overførselsmulighederne hos en kunde, hvis der er tegn på konkret misbrug, hos kunden. Men det er diskriminerende at lukke for alle over 70 år, fordi pengeinstituttet vurderer, at gruppen potentielt er mere udsat for svindel end andre kunder,” siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Banken ændrede beslutningen senere i april, så kunder over 70 år igen kunne det samme i netbank, som bankens øvrige kunder.

Deltag i debatten på Facebook: 

 

Først publiceret: torsdag 12. november 2020
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 7. december 2021 kl. 08:15

  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.