Før du bruger et offentligt toilet, bør du rengøre sædet, da viruspartikler kan have sat sig på overfladen. Du bør også sænke toiletlåget inden du skyller ud og vaske hænderne grundigt bagefter.

Slå brættet ned: Bakterier og virus bliver i luften i 30 minutter, efter du har trukket ud

Bakterier og virus, som hvirvles op fra åbne toiletter, kan sprede sig mere end en meter.

Senest opdateret: mandag 14. februar 2022

Grundig håndvask og håndsprit er nu en selvfølge for de fleste, takket være corona-pandemien.

Tidligere har forskerne testet, hvor længe coronavirus overlever i luften, på plastik, metal og pap og rådgivet om, hvordan vi skal vaske vores tøj. De har også testet, hvor meget virus der spredes, når vi synger.

Australske forskere har nu set nærmere på offentlige toiletter.

Resultaterne afslører, hvad et åbentstående toiletbræt, skraldespande og tilstoppede rør i vasken har at sige i forhold til smittespredning på toiletterne på restauranter, arbejdspladser, indkøbscentre og universiteter.

Høje niveauer af virus, hud- og afføringsbakterier

Det nye studie, offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Science of the Total Environment, er et såkaldt metastudie, altså en gennemgang af andre undersøgelser om COVID-19-smitte og offentlige toiletter.

Forskerne har gennemgået 38 forskellige undersøgelser fra 13 lande. Gennemgangen viser, at offentlige toiletter er fyldt med bakterier og virus.

Eksempelvis har forskerne identificeret en lang række tarm-, hud- og afføringsbakterier samt virus fra luftvejene, som udgør en risiko for smitte.

Forskerne fandt dog kun begrænset evidens for, at folk faktisk er blevet smittet med COVID-19 på toiletterne.

Men forskerne så også på andre smitsomme sygdomme.

Det viser sig, at dårlig håndvask og håndtørrere, skyl med åbne toiletlåg, dårlig rengøring af overflader, tilstoppede vaske og skraldespande uden låg var medvirkende til høje niveauer af bakterier og virus på toiletterne.

Lav risiko for smitte

Nu hvor flere lande har lukket op igen, efterlyser forskere flere studier af SARS-CoV-2-smitte fra offentlige toiletter.

“Folk har været bekymrede for, at de kunne blive smittet ved at bruge offentlige toiletter i løbet af pandemien. Men hvis du begrænser den tid, du opholder dig dér, vasker og tørrer hænderne ordentligt, samt undlader at bruge mobiltelefonen, spise eller drikke derinde, er risikoen lav. Det gælder især toiletter, der bliver rengjort grundigt og ofte,” siger professor Erica Donner ved University of South Australia i en pressemeddelelse.

»Men selvom der er få tegn på smitte med COVID-19 fra toiletterne, så er de fyldt med bakterier, især dem der ofte bliver brugt og ikke vaskes godt nok.«

Luk låget, før du skyller ud

Erica Donner og hendes kolleger undersøgte især, hvilken mængde bakterier og virus, der kommer fra selve toiletterne.

De så, at toiletter, der trækkes ud, kan sprede partikler over halvanden meter, hvor flere af dem blev hængende i luften i mere end 30 minutter.

Jörn Klein er forsker ved Universitetet i Sydøst-Norge med mikrobiologi og infektionskontrol som speciale.

Han siger til forskning.no, Videnskab.dk’s norske søstersite, at der er flere undersøgelser, der har vist, at der produceres såkaldte aerosoler, når vi trækker ud i toilettet.

Aerosoler er små dråber i luften, som kan indeholde virus.

Ikke muligt at skylle ud med åbent toilet

Jörn Klein understreger, ligesom de australske forskere, at der ikke findes studier, der viser, at åbne toiletlåg kan føre til infektion med SARS-CoV-2.

“Men i forhold til smittebeskyttelse er det utrolig vigtigt at være forsigtig,” skriver han i en mail til forskning.no.

Han fortæller om enkelte offentlige toiletter, hvor det ikke er muligt at trække ud uden at lægge låget ned. Det er gjort helt bevidst for at undgå smitte, siger Klein.

Det skyldes, at offentlige toiletter kan bidrage til spredning af andre virusser end coronavirus, som overføres via mave og tarme.

“Alle, der skyller ud og ikke lukker låget, bliver udsat for mange mikroorganismer,” siger Jörn Klein.

Gavnlige bakterier imellem

Ikke alle disse mikroorganismer er farlige for os.

Mange mikroorganismer, der findes i toiletter, er for det meste miljø- og vandbakterier, der ifølge Jörn Klein ikke udgør den store risiko for infektion.

Nogle af dem er endda meget gavnlige: De udfordrer vores immunsystem og træner det.

“Som udgangspunkt er der ingen grund til panik med det samme, for det, at vi distribuerer mikroorganismer i badeværelset via toiletskyl, er ikke noget nyt,” påpeger Jörn Klein.

“Men i tider med corona-pandemi giver det mening at vænne sig til en ny rutine, når det kommer til toilethygiejne – især i det offentlige rum.”

Fandt virus i afføring

Jörn Klein opsummerer de vigtigste hygiejneforanstaltninger på offentlige toiletter som følger:

1. Rengør sædet, før du bruger toilettet, da viruspartikler kan have sat sig på overfladen.
  2. Sænk toiletlåget, før du skyller ud.
  3. Vask dine hænder grundigt efter skylning, da viruspartikler også kan være på skylleknappen eller dørhåndtaget.

“Disse instruktioner bør også følges uafhængigt af COVID-19,” mener Jörn Klein.

“Især om vinteren, hvor norovirusinfektioner igen stiger i Norge. Denne virus kan faktisk overføres gennem afføring fra syge mennesker eller gennem direkte kontakt med aerosoler,” siger Jörn Klein.

Artiklen stammer fra Videnskab.dk, som har stillet artikler om corona til rådighed for andre medier.

Først publiceret: tirsdag 11. januar 2022
Artiklen er sidst opdateret mandag 14. februar 2022 kl. 15:42

Se, hvad vi ellers skriver om:

og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

• Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.