Hvis elselskabet afslår at tilbagebetale gebyret, kan forbrugeren indbringe det for Ankenævnet på Energiområdet, da kravet på tilbagebetaling ellers kan blive forældet.

Du kan få penge tilbage fra elselskaber

Fire elselskaber har opkrævet et ulovligt gebyr fra deres kunder, som de kan have krav på at få tilbage.

Senest opdateret: onsdag 27. juli 2022

Fauna Energi, Grow Energy, Strømtid (tidligere Go Strøm) og Velkommen.

Hvis man har været kunde hos en af de fire elselskaber og er blevet opkrævet et gebyr i forbindelse med opsigelse i bindingsperioden, er der gode nyheder.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse har selskaberne uretmæssigt opkrævet 1.500 eller 800 kroner fra forbrugere, som ønskede at opsige deres elaftale, før bindingsperioden på et halvt år var udløbet.

Det har siden 1. juli 2021 været ulovligt at opkræve et gebyr for at opsige en variabel elaftale, som er aftaler, hvor prisen for strøm ikke er fast. De fire elselskaber tilbyder kun variable elaftaler.

Urimelige beløb

Ifølge Forbrugerombudsmandens kunne elselskaberne heller ikke opkræve sådanne opsigelsesgebyrer før 1. juli 2021.

Det skyldes, at gebyrer på 1.500 eller 800 kroner er væsentlig højere, end elselskabernes erstatningskrav for forbrugerens opsigelse af aftalerne i bindingsperioden. Derfor er beløbene urimelige at opkræve.

Forbrugerombudsmanden vurderer også, at de fire elselskaber overtræder god markedsføringsskik ved uretmæssigt at opkræve et gebyr ved opsigelse i bindingsperioden.

Derfor kan forbrugerne have krav på at få deres penge tilbage. Man kan klage til Ankenævnet på Energiområdet, hvis elselskaberne ikke vil tilbagebetale gebyrerne.

Kilde: Forbrugerombudsmanden 

Gode råd:

- Indgik du aftalen med elselskabet under en telefonisk henvendelse, som du ikke forudgående havde anmodet om, er du ikke bundet af aftalen med elselskabet. Det følger af forbrugeraftalelovens § 5. I så fald skal du allerede af den grund ikke betale et gebyr for at opsige aftalen i bindingsperioden. Det er vigtigt, at du hurtigst muligt skriver til elselskabet, hvis du ikke mener, at du er bundet af aftalen. Du kan bede om, at få betalte beløb tilbage.

- Er du blevet opkrævet et gebyr for at opsige aftalen i bindingsperioden, skal du hurtigst muligt skrive til elselskabet og kræve gebyret tilbagebetalt.

- Vil elselskabet ikke tilbagebetale gebyret, eller har du et andet økonomisk mellemværende med et elselskab, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet. Dit krav om tilbagebetaling kan blive forældet, hvis du ikke indbringer det for fx et ankenævn. Ankenævnet på Energiområdet kan kontaktes via www.energianke.dk.

Kilde: Forbrugerombudsmanden 

Først publiceret: tirsdag 19. juli 2022
Artiklen er sidst opdateret onsdag 27. juli 2022 kl. 07:05