Pas på phishing: Falske SMS og e-mails om MitID i omløb
Pas på falske e-mails og sms fra svindlere, som udgiver sig for at være Digitaliseringsstyrelsen. Svindlerne udnytter overgangen fra NemID til MitID til at forsøge at franarre dig personlige oplysninger og koder. Se eksempel på de mails, som florerer lige nu.
Senest opdateret: mandag 5. september 2022
De digitale svindlere bliver hele tiden mere avancerede og de følger godt med i den digitale udvikling.
Lige nu forsøger kriminelle personer at udnytte overgangen fra NemID til MitID.
Det gør de ved at sende sms og mails, som udgiver sig for at være fra MitID, NemID eller Digitaliseringsstyrelsen. I beskederne er der links til falske websites med falske NemLog-in. Formålet er at franarre dig dine personlige oplysninger.
Denne form for svindel kaldes phishing. Det udtales fisjing.
Falske SMS’er om bruger navn
I øjeblikket er denne besked om brugernavn eksempelvis i omløb. Men det er et svindelforsøg, og du må IKKE klikke på linket. I stedet bør du straks slette beskeden.
Falske e-mails med brev fra Digitaliseringsstyrelsen
Siden lanceringen af MitID har mange fået et brev som dette med e-mail.
I mailen er der et brev, som er en tro kopi af et brev, som Digitaliseringsstyrelsen sendte ud via Digital Post i efteråret. Men hvis du modtaget brevet på din almindelig mailadresse (privat mail eller arbejdsmail) er det et svindelforsøg, og du må IKKE klikke på linket i brevet.
Du ved, at det er svindel, hvis du modtager brevet i din almindelige mailpostkasse.
Digitaliseringsstyrelsen sender nemlig kun officielle breve som dette via Digital Post. Det vil sige post, som du læser via e-boks, Digital Post eller borger.dk, og som du skal logge på for at se.
Hvordan spotter jeg phishing-forsøg?
Det kan være svært at spotte phishing-forsøg. Men der er nogle ting, du kan være opmærksom på:
- Digitaliseringsstyrelsen udsender ikke officielle henvendelser til borgerne via private mailadresser – sådanne henvendelser vil altid blive sendt via Digital Post.
- Hverken Digitaliseringsstyrelsen, politiet, banker eller andre myndigheder vil nogensinde bede borgere om at udlevere personlige loginoplysninger og koder via mail, sms eller telefon.
- Vær opmærksom på, om links, hjemmesideadresser (url’er) og afsenderadresse ser mistænkelige ud.
Hvad gør jeg, hvis jeg får en falsk sms eller mail?
Har du modtaget mistænkelige henvendelser på sms og mail og med links, så klik ikke på dem, og del aldrig login-oplysninger med andre. Slet henvendelsen med det samme!
Har du modtaget en mistænkelig henvendelse om MitID og er i tvivl, om den er fra Digitaliseringsstyrelsen, kan du eventuelt kontakte MitID-supporten på telefon 3398 0012 for at verificere henvendelsen.
Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, er det vigtigt, at du reagerer på det. Du kan fx altid kontakte vores hotline om identitetstyveri på telefon 3398 0098.
Medarbejderne i hotlinen kan vejlede og rådgive om, hvad du skal gøre for at begrænse skaden, hvordan man kommer videre, og hvem der eventuelt skal kontaktes.
Først publiceret: mandag 5. september 2022
Artiklen er sidst opdateret mandag 5. september 2022 kl. 14:28