Se, om din busrute er i fare for at blive nedlagt
Passagermangel efter corona og høje brændstofpriser er skyld i, at regionerne mangler 233 millioner kroner.
Senest opdateret: mandag 5. september 2022
Hver syvende regionale busrute risikerer at blive nedlagt som følge af færre passagerer og stigende brændstofpriser.
Ifølge regionerne er mellem 10 og 20 procent af buspassagererne ikke vendt tilbage efter coronakrisen. Og så er priserne på brændstof i løbet af 2022 steget markant.
Det betyder at regionerne mangler 233 millioner kroner i trafikselskaberne, efter at de har fået kompensation for tab under corona og for stigende brændstofpriser.
Regionerne forudser, at det vil blive endnu værre i 2023, hvor der vil mangle 279 millioner kroner. Det svarer til 14 procent af regionerne samlede budget for kollektiv trafik.
Movias forslag til, hvilke buslinjer der nedlægges:
Allerød Kommune
Linje 338 nedlægges.
Ballerup Kommune
- Linje 835 nedlægges.
- Linje 834 nedlægges.
Fredensborg Kommune
Linje 383 nedlægges.
Frederiksberg Kommune
- Linje 37 foreslås nedlagt.
- Linje 71 foreslås nedlagt.
Frederikssund Kommune
Linje 313 foreslås nedlagt.
Furesø Kommune
Linje 851 foreslås nedlagt.
Gentofte Kommune
- Linje 172 foreslås nedlagt.
- Linje 171 foreslås nedlagt.
Gladsaxe Kommune
Linje 160 foreslås nedlagt.
Glostrup Kommune
Linje 847 foreslås nedlagt.
Halsnæs Kommune
Linje 328 foreslås nedlagt.
Helsingør Kommune
390 R nedlægges helt eller delvist.
Hillerød Kommune
Linje 303 foreslås nedlagt. Også linje 303/375 R foreslås helt eller delvis nedlagt.
Hvidovre Kommune
Linje 134 foreslås nedlagt.
Høje-Taastrup Kommune
Linje 114 foreslås nedlagt. Også linje 120 foreslås helt eller delvist nedlagt.
Københavns Kommune
- Linje 77, 37 og 10 foreslås nedlagt.
- Linje 78 og 14 foreslås nedlagt.
Lyngby-Taarbæk Kommune
Linje 388 foreslås nedlagt.
Rødovre Kommune
Linje 848 foreslås nedlagt.
Kilde: moviatrafik.dk
Først publiceret: mandag 5. september 2022
Artiklen er sidst opdateret mandag 5. september 2022 kl. 09:53