Ankestyrelsen afviste i første omgang borgerens klage.

Ombudsmand slår fast: Borger havde ret om Digital Post

En borger klagede over en kommunal beslutning via Digital Post klokken 23.43. På trods af klagefristens udløb ved midnat, modtog kommunen først klagen næste dag. Men så begyndte Folketingets Ombudsmand at undersøge sagen.

Senest opdateret: mandag 12. august 2024

Med lidt over et kvarter til svarfristens udløb, ved midnat, sendte en borger en klage via Digital Post til sin kommune.

Men kommunen modtog først klagen tidligt næste morgen, lød det.

Og Ankestyrelsen afviste at behandle klagen og mente, at den var indsendt for sent.

Ifølge styrelsen kunne borgeren ikke forvente, at en klage, der sendes med Digital Post, straks leveres til myndighedens digitale postkasse.

Samtidig konkluderede styrelsen også, at der ikke var grund til at se bort fra overskridelsen af klagefristen.

Men det svar godtog borgeren ikke og gik derefter til Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger.

Kan klage over det offentlige

Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder.

Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at behandle en sag igen og eventuelt ændre deres afgørelse, men ombudsmanden kan ikke selv træffe afgørelser. Ombudsmanden kan tage stilling til juridiske spørgsmål, men ikke spørgsmål, som kræver anden faglig viden.

Det sidste par år har ombudsmanden modtaget cirka 5.500 klager årligt fra borgere, der mener, at en myndighed har begået fejl. Cirka 120 medarbejdere er ansat ved Folketingets Ombudsmand.

Kilde: Ombudsmanden

Vender på en tallerken

For Digitaliseringsstyrelsen oplyste Ombudsmanden, at målet for Digital Post siden 2022 har været, at 95 procent af meddelelserne skal være tilgængelige i modtagernes system inden for maksimalt 20 sekunder efter, de optræder i borgernes udbakke.

Og dette mål er konsekvent blevet overholdt siden efteråret 2022.

Derfor måtte Ankestyrelsen genoptage sagen.

Ankestyrelsen pegede bagefter på, at den forventede forsendelsestid for digitale klager er så kort, at man som borger må kunne forvente, at en klage er modtaget ganske kort tid efter afsendelse.

I den konkrete sag kunne der derfor ses bort fra overskridelsen af klagefristen.

Må også se på andre sager

Med Ankestyrelsens meddelelse afsluttede ombudsmanden sin undersøgelse af sagen.

På baggrund af borgens klage måtte Ankestyrelsen udsende en ny principmeddelelse om, at en borger generelt vil kunne gå ud fra, at en klage afsendt med Digital Post er tilgængelig i myndighedens digitale postkasse inden for ganske kort tid.

Ankestyrelsen genoptager de sager, der blev påvirket af den nye principmeddelelse.

Først publiceret: tirsdag 23. januar 2024
Artiklen er sidst opdateret mandag 12. august 2024 kl. 16:21

Se, hvad vi ellers skriver om:

og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.