Det kan koste dyrt, at føre en lang samtale med det, man tror er politiet og banken.

Efter tre timers snak i telefonen: 82-årig mister 18.000 kroner

Efter usædvanlig lang telefonsamtale med "bank og politiet" blev 82-årig overbevist og afleverede kreditkort.

Senest opdateret: fredag 8. marts 2024

Det var en usædvanlig lang telefonssamtale på tre timer, en 82-årig kvinde fra den nordlige del af Roskilde kommune onsdag fik med det, hun troede var sin bank og politiet.

Hun blev kontaktet af en mand og en kvinde, der i løbet af den lange telefonsamtale fik overbevist kvinden om, at de var fra henholdsvis politiet og Nykredit.

Den 82-årige blev i løbet af telefonsamtalen overtalt til at aflevere sine tre hævekort.

Efterfølgende troppede en mand op på hendes adresse, som hun gav kortene.

Senere blev der hævet 18.000 kroner på kvindens konti, oplyser Midt- og Vestsjællands Politi.

Opfordring

Tal med dine ældre pårørende om risikoen for falske opringninger fra bedragere. 

Ingen banker eller myndigheder beder borgerne om at overføre penge eller udlevere kreditkort.

Er du i tvivl om et opkald er reelt, så kontakt den bank eller myndighed på deres hovednummer, så du kan sikre dig at det ikke er snyd.

Advar andre

Du kan hjælpe med at advare andre om svindlere, der ringer til ældre og udgiver sig fra at være fra politiet og banken.

Del artiklen på Faglige Seniorers Facebook-side.

Først publiceret: fredag 8. marts 2024
Artiklen er sidst opdateret fredag 8. marts 2024 kl. 12:31

Se, hvad vi ellers skriver om:

, , og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.