Bank advarer: Ny svindelbølge hærger
Efter de seneste dage at have oplevet en stor stigning i en særlig svindeltype har Sparekassen Kronjylland en besked til ældre mennesker.
Senest opdateret: mandag 29. april 2024
“Det er vigtigt, at alle med et betalingskort og en bankkonto ved, at hverken bank eller politi nogensinde vil komme og banke på din dør og bede om dit betalingskort og din kode,” lyder det klare budskab fra Jan Mågård fra Sparekassen Kronjylland.
Advarslen kommer, da banken lige nu ser, at især nogle af deres ældre kunder bliver ringet op med besked om, at kundernes betalingskort er i uorden eller er ved at blive svindlet.
Svindlen foregår typisk ved, at den, der ringer, udgiver sig for at være fra kundens pengeinstitut. Vedkommende vil enten selv komme forbi og hente den ældres betalingskort eller sende en kollega eller en fra politiet.
Det faktum, at svindlerne møder op ansigt til ansigt med den ældre i fuldt dagslys og tilsyneladende kommer for at hjælpe, gør, at det virker troværdigt for flere af de ældre. Nogle afleverer både deres kort og koden til det.
Udbredt tendens
“Hvis du en dag vitterligt blev udsat for svindel, og banken vidste besked om det, ville den straks spærre dit kort uden at skulle have særlige oplysninger fra dig,” slår Jan Mågård fast.
Hvor Sparekassen Kronjylland nærmest aldrig oplever denne svindeltype blandt sine kunder, har sparekassen haft en håndfuld tilfælde bare de seneste par dage.
Det er ikke kun kunder fra Sparekassen Kronjylland, der er ramt af denne type svindel. Den foregår på tværs af pengeinstitutter – og lige nu i særlig høj grad. Så ingen kan vide sig sikker.
Bliver du udsat for svindel, men aner først uråd bagefter, kan du straks spærre dit kort ved at ringe til Nets på: 44 89 27 50.
Politiets 3 råd
Vicepolitiinspektør Peter Høholt fra Københavns Politis Afdeling for Økonomisk Kriminalitet har disse tre råd til seniorer:
1. Giv eller udlever aldrig nogensinde personlige oplysninger til en fremmed person, som siger, at vedkommende kommer fra banken, politiet eller en anden myndighed. Det er blandt andet kontonumre, personnummer, kreditkortoplysninger, koder og oplysninger til MitID, som man aldrig må give fra sig. Hvis personen i telefonen beder om det, så er det svindel!
2. Overfør aldrig penge til en konto, som du ikke kender. Heller ikke selv om en person i telefonen presser på.
3. Udlever aldrig betalingskort eller andre fysiske ting til personer, som du ikke kender. Personen i telefonen vil somme tider sige, at de sender et ”bankbud” ud på folks adresse, men det er en medsammensvoren.
Først publiceret: fredag 22. marts 2024
Artiklen er sidst opdateret mandag 29. april 2024 kl. 09:41