Nu kan du bestemme mere over dine data
Du har fået nye muligheder for at beslutte og begrænse, hvordan techgiganterne må bruge dine data.
Senest opdateret: mandag 10. juni 2024
Du har klikket dig ind på et par opslag med lækker mad fra en ny restaurant på Instagram. Snart popper indhold fra selvsamme sted op på Facebook. Du har nok opdaget, at nogle af dine apps har det med at tale sammen.
Men nu kan du selv bestemme, hvor meget de må dele om dig på tværs. Samtidig skal det være lettere for andre spillere end de allerstørste techgiganter at træde ind på det digitale marked, hvilket kan give dig flere muligheder.
Det skyldes nye EU-regler under navnet Digital Markets Act, der skal sikre mere fair konkurrence på digitale markeder. Og bedre vilkår for dig.
“Nogle af de forpligtelser, som virksomhederne skal leve op til, har direkte effekt på forbrugerne – de giver os nogle nye rettigheder,” siger chefkonsulent hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Kirstine Rødsgaard Madsen.
Faktisk har du nok allerede oplevet at blive mødt af et pop op-vindue på tjenester som Facebook, TikTok, Instagram eller Google Maps.
Forskellige oplevelser af datadeling
Men der er en risiko for, at du bare skyndte dig at klikke vinduet væk.
“Jeg tror, at mange forbrugere tænkte: ‘Hvad skal jeg nu med det her?’. Og så trykkede de noget, og så var det væk. Man var jo lige i gang med noget andet. Men du kan altid gå ind og ændre det selv efterfølgende i dine indstillinger,” forklarer chefkonsulenten.
Det vil være helt individuelt, om man synes, at for eksempel ens mail og navigationstjeneste skal kunne tale sammen, eller man hellere vil holde sine data tæt til kroppen.
“Der kan man jo godt som forbruger tænke: ‘Jeg synes faktisk, det er meget smart, at min Gmail og Google Maps eller en anden og en tredje tjeneste taler sammen – det giver mig noget værdi. Til gengæld synes jeg ikke, det giver mig en værdi, at Facebook og Instagram – eller to andre ting – taler sammen’.”
“Så det er meget forskelligt, hvornår man oplever, at brugen af ens data på tværs af tjenester har en værdi for en,” siger Kirstine Rødsgaard Madsen.
Sidder tungt på markedet
Det er de allerstørste techgiganter, som kaldes gatekeepere, der skal leve op til forpligtelserne. Om man er en stor nok fisk til at blive udpeget som gatekeeper, bliver afgjort på baggrund af antal brugere, omsætning og markedsværdi.
Aktuelt gælder det Alphabet, Amazon, Apple, Booking, ByteDance, Meta og Microsoft.
“Vi har set, at enkelte meget store platforme har sat sig enormt tungt på nogle markeder. For hvis du er meget stor, kan du bestemme vilkårene, mere eller mindre som du selv har lyst til. Og du bliver svær at konkurrere med.”
“Så formålet med reglerne er at få åbnet de markeder op og få skabt en fair og retfærdig konkurrence,” siger Kirstine Rødsgaard Madsen.
Der stilles krav til techgiganterne
* EU’s forordning om digitale markeder (Digital Markets Act – også bare kaldet DMA) indeholder en række krav til de største aktører på de digitale markeder. De klassificeres som gatekeepere.
* Om man er en stor nok spiller til at betragtes som en gatekeeper, afgøres på baggrund af antallet af brugere, omsætning og markedsværdi.
* Kravene – som er omkring 20 forpligtelser – gælder p.t. for syv virksomheder, som er blevet udpeget som gatekeepere. Det er techgiganterne Alphabet, Amazon, Apple, Booking, ByteDance, Meta og Microsoft.
* Digital Markets Act håndhæves af EU-Kommissionen. I Danmark giver den Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mulighed for at undersøge, om gatekeepers overholder reglerne. Det kan ske på baggrund af en klage eller på styrelsens eget initiativ.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Først publiceret: mandag 10. juni 2024
Artiklen er sidst opdateret mandag 10. juni 2024 kl. 10:57