Nu reagerer bankerne: 18 anbefalinger skal stoppe svindel
18 konkrete anbefalinger fra bankerne skal medvirke til at stoppe stigende IT-svindel. Mange ældre er ramt af svindlen og Faglige Seniorer hilsner udspillet velkommen.
Senest opdateret: fredag 29. november 2024
18 konkrete anbefalinger, der blandt andet omfatter blokering af svindelhjemmesider, fastfrysning af pengeoverførsler, øget information til borgerne og hjælp til ofrene samt øget samarbejde mellem banker, teleselskaber og politi skal stoppe stigende IT-svindel.
Det er en såkaldt task force, nedsat af Finans Danmark, der efter et års arbejde nu er klar med et udspil. Målet er at komme et skridt foran de kriminelle, der hvert år svindler stadig flere danskere.
Finans Danmark er bankerne- og pengeinstitutternes interesseorganisation.
”Vi kan som samfund ikke leve med, at så mange danskere bliver svindel-ofre. Ikke alene taber ofrene penge til de kriminelle. Ofte fører svindlen også til stor tvivl og utryghed hos dem, som står sagesløse tilbage. Alle medlemmer af Svindel Task Forcen har derfor lagt sig i selen for at finde løsninger, der kan rykke noget,” siger Christiane Vejlø, formand for Svindel Task Forcen..
“Men det er også vigtigt at sige, at arbejdet ikke slutter her. De kriminelle arbejder videre. Og det skal vi som samfund også. Der skal findes løsninger hele tiden. Men jeg tror på, at vi kan gøre det væsentligt sværere for de kriminelle,” siger Christiane Vejlø.
Indsats mod alle faser af svindel
Svindel Task Forcen lancerer 18 konkrete anbefalinger, der stiller krav til banker, teleindustri, politi, øvrige myndigheder og politikere. Forslagene koncentrerer sig om alle faser i svindlen – før, under og efter.
Og der er blandt andet forslag om:
- Blokering af svindelhjemmesider, som man modtager i mails eller sms’er.
- Fastfrysning af pengeoverførsler fra en bank til en anden ved mistanke om svindel. Informationskampagner til borgerne fra bankerne og digital svindel på skoleskemaet.
- Obligatorisk registrering af taletidskort.
- Øget mulighed for deling af data mellem blandt andre bankerne og politiet.
- Tættere samarbejde mellem teleindustrien, bankerne og politiet, så de kriminelle kan stoppes langt tidligere.
”Det er vigtigt at forstå, at der ikke er nogen let og enkelt løsning. Der er heller ikke en enkelt aktør, der kan stoppe problemet alene. Der er også vigtige etiske diskussioner, der skal tages undervejs. Men hvis vi arbejder på alle fronter, så er jeg overbevist om, at vi kan få en både bedre og mere effektiv bekæmpelse af digital svindel i Danmark,” siger Christiane Vejlø.
Faglige Seniorer: Langt om længe
Hos Faglige Seniorer hilser landsformand Mette Kindberg bankernes udspil velkommen.
“Langt om længe kommer branchen seriøst på banen med et samlet udspil, der kan være med til at gøre op med den stigende IT-svindel, der især rammer ældre. Der er brug for at politikere, banker, myndigheder og politi samlet gør en indsats mod den svindel, der har vist sig at være et kæmpe samfundsproblem,” siger Mette Kindberg.
“Vi har i Faglige Seniorer taget initiativ til at medvirke til at øges ældres fokus på risikoen for at blive svindlet og er på vej med en hjemmeside, der kan hjælpe med at advare ældre om svindlen, når den sker, forebygge at de bliver svindlet og give råd og vejledning, når det ulykkeligvis er sket. Sammen med øvrige initiativer er det mit håb, at vi får minimeret den kriminalitet, der går ud over især vores ældste.”
Bankerne har i følge Finans Danmark registreret 558 sager i første halvdel af 2024, hvor der lykkedes kriminelle at snyde kunder for 55,4 millioner kroner.
I 2023 blev næsten 190.000 danskere udsat for digital svindel. Det er en markant stigning fra året før, hvor tallet var 147.000.
Læs de 18 anbefalinger her (pdf)
Først publiceret: mandag 25. november 2024
Artiklen er sidst opdateret fredag 29. november 2024 kl. 08:24