Fra januar: Kommuner kan forbyde Benzin- og dieselbiler i byområder
Biler, der kører på diesel eller benzin, står for skud, når alle landets kommuner i det nye år får lov til at forbyde dem i bestemte zoner.
Senest opdateret: søndag 15. december 2024
Hvis du er ejer af en bil med en benzinmotor eller kører på diesel, så kan nye regler få betydning for dig.
For Folketinget har vedtaget, at kommunerne skal have lov til at indfører nul-emissionszoner fra 1. januar 2025.
Det betyder, at kun elbiler og brintbiler får lov til at køre i bestemte områder.
Biler bliver ramt uanset miljønorm
Det bliver kommunernes opgave at bestemme, om zonerne skal indføres, hvor de skal ligge, og hvordan de skal organiseres, skriver FDM.
Benzin- og dieselbiler – uanset hvilket miljøkrav bilen lever op til – vil blive ramt af de nye regler.
Hybrid-biler nævnes ikke, lyder det.
Fordi bekendtgørelsen for de nye zoner ikke er færdig, er der endnu ingen klare regler for dispensation.
Der er dog tidligere blevet nævnt muligheder for dispensation til beboere og erhverv.
Disse partier stemte for
Zonerne kommer ikke til at være store, skriver Miljø- og ligestillingsministeriet, uden dog at give nogen mere konkret betegnelse for zonernes størrelse.
“Nulemissionszonerne er tænkt som mindre, afgrænsede byområder, hvor der ikke er langt fra kanten til midten af zonen.”
“På den måde vil det i mange tilfælde derfor være muligt at parkere udenfor zonen og gå det sidste stykke ind til en destination i nulemissionszonen, eller skifte til fx kollektiv transport eller cykel,” lyder det fra Miljø- og ligestillingsministeriet.
Samtidig skriver ministeriet, at det er også en forudsætning, at nul-emissionszonen ikke må skabe uforholdsmæssig meget mertrafik ved omvejskørsel.
Zonen må heller ikke omfatte det strategiske vejnet, som er de vigtigste veje, som forbinder Danmark.
Det er flertal bestående af regeringen, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet, som har vedtaget loven om nul-emissionszoner.
Kommer ikke med det samme
Kommunerne får ikke mulighed for at indfører de nye zoner fra 1. januar.
For selvom, at loven træder i kraft på denne dag, skal offentligheden skal høres inden en indførsel af en nulemissionszone.
FDM bemærker, at der skal gå mindst seks måneder inden zonen får virkning for private biler og 12 måneder for erhvervskøretøjer, herunder papegøjeplader.
Først publiceret: fredag 13. december 2024
Artiklen er sidst opdateret søndag 15. december 2024 kl. 21:12