
Markant flere bliver ramt af digital svindel – særligt seniorer er i farezonen
Digital svindel er i voldsom vækst, og især ældre er i risikozonen. På bare ét år er næsten 100.000 flere danskere blevet ofre for it-kriminalitet.
Senest opdateret: lørdag 3. maj 2025
Flere og flere danskere bliver snydt, når de handler på nettet, eller når svindlere udgiver sig for at være banken, politiet eller en ven i nød.
Det viser en ny rapport, som Justitsministeriet, Rigspolitiet og Det Kriminalpræventive Råd står bag.
I 2024 oplevede hele 274.000 danskere at blive ramt af digital svindel – en stigning på 45 procent i forhold til året før.
Bag svindlen står professionelle kriminelle, som bliver mere og mere udspekulerede og udnytter både teknologi og menneskelige svagheder som tillid og travlhed.
Mere kriminalitet de kommende år
Den mest udbredte form for it-kriminalitet er snyd ved online handel – for eksempel på falske webshops eller mellem privatpersoner via Facebook og Den Blå Avis. Her blev 131.000 danskere snydt i 2024 mod 85.000 året før.
Også misbrug af betalingskortoplysninger vokser kraftigt. Hele 110.000 danskere har fået deres kort misbrugt online.
Kontaktbedrageri – hvor en svindler lokker penge ud af en via e-mail, sociale medier eller datingssider – ramte 37.000 danskere sidste år.
“Svindlerne bliver mere og mere udspekulerede, og de udnytter vores tillid, travlhed og hjælpsomhed til at narre os. Samtidig bliver nye teknologier som kunstig intelligens mere udbredt, og alt peger på, at it-kriminaliteten vokser i de kommende år. Det understreger, at vi som samfund skal gøre langt mere for at bekæmpe svindel online,” siger Erik Christensen, formand for Det Kriminalpræventive Råd.
Seniorer i særlig risiko
Ældre borgere rammes ofte hårdest – både økonomisk og følelsesmæssigt. Ofre for kontaktbedrageri mister i gennemsnit 13.500 kroner, mens nogle taber flere hundrede tusinde kroner.
Samtidig ved mange ikke, hvor de kan få hjælp. Her peger Det Kriminalpræventive Råd på behovet for mere lokalt samarbejde og en landsdækkende indsats – samt at techgiganter skal tage større ansvar.
“Mange føler, at det er skamfuldt at blive svindlet, men det kan ske for alle – og det er vigtigt, at man deler sin oplevelse med andre. Man kan også kontakte Offerrådgivningen, hvis man har brug for hjælp og støtte,” siger Tania Schimmel.
Tag ansvar
“Som borgere har vi alle et ansvar, men techgiganterne og myndighederne må tage det største. Techfirmaerne skal ikke blot fjerne ulovligt indhold. De skal forebygge, at svindlen overhovedet får lov at florere,” siger Erik Christensen.
“Hvis vi ikke begrænser den voksende it-kriminalitet nu, kan det få dybt alvorlige konsekvenser. Tilliden mellem borgere og myndigheder vil smuldre, flere og flere danskere vil miste store pengesummer, og politiet vil drukne i sager, de ikke kan nå at opklare, mener han.
Fakta om IT-kriminalitet
* Knap 6 pct. angav i 2024 at blive udsat for digital svindel, hvilket svarer til 274.000 danskere mod cirka 4 procent i 2023 svarende til 189.000 danskere – en stigning på 45 procent. Fire ud af ti ofre er blevet svindlet mindst to gange.
* Snyd ved online handel er den form for it-kriminalitet, flest danskere rammes af. I 2024 angav 131.000 danskere at blive snydt ved handel på falske webshops eller ved handel mellem privatpersoner. I 2023 lød det på 85.000 danskere.
* To ud af tre, der har oplevet at blive udsat for bedrageri ved køb på internettet, har handlet via en onlinebutik. De øvrige ofre er blevet udsat for svindel af en privatperson, f.eks. via Facebook (50 procent) eller Den Blå Avis (33 pct.)
* 110.000 danskere angav i 2024 at blive udsat for misbrug af betalingskortoplysninger mod 76.000 danskere i 2023. Denne svindel indebærer, at ens kortoplysninger er blevet misbrugt til at købe varer eller ydelser på internettet.
* 37.000 danskere oplevede at blive udsat for kontaktbedrageri i 2024 mod 27.000 i 2023. Her overfører offeret penge til en svindler, som man har fået kontakt med via f.eks. mail, sociale medier eller datingssider.
* Ofre for kontaktbedrageri er dem, som lider størst økonomisk tab. Ofrene oplever i gennemsnit at have mistet 13.500 kr., mens enkelte mister flere hundrede tusinde kroner. Til sammenligning oplever ofre for snyd ved online handel i gennemsnit at have mistet 3.300 kr., mens ofre for misbrug af betalingskortoplysninger angiver i gennemsnit at have mistet 5.900 kr.
Kilde: Offerundersøgelsen 2005-2024, som Justitsministeriet, Rigspolitiet, Det Kriminalpræventive Råd og Københavns Universitet står bag.
Først publiceret: onsdag 30. april 2025
Artiklen er sidst opdateret lørdag 3. maj 2025 kl. 07:04